Problemer med bilen i Spania?

Trøbbel med bilen? Eller vil du bare ha en oljesjekk? Skal du på EU-kontroll og trenger bistand? Da er Autoimpulse stedet for deg. Ikke bare yter de en fantastisk og tilfredsstillende service, men de er 100% til å stole på.

Som utlending her i Spania, går mye av hjelpen en får via kontakter. Det vil si at man gjerne får anbefalt plasser eller personer en bør oppsøke, som i dette tilfellet, et bilverksted. En skulle kanskje tro at man kan stole på et hvilken som helst verksted her i Spania, men det kan jeg love dere at man ikke kan. Dette kommer jeg tilbake til senere.

Steve Mulhall, eier av Autoimpulse er en ung 46 åring som kommer fra Oldham, en liten by utenfor Manchester. I 1990 kom han til Spania. – Det var egentlig tilfeldig, sier han.
– En venn spurte meg en dag det var skikkelig ruskevaer,
– skal vi dra til spania? – Ja, hvorfor ikke, svarte jeg selvom jeg aldri hadde vært der tidligere. Kort etter pakket jeg kofferten, verktøyskassa og rottweileren min og dro, og siden den gang har jeg blitt værende, kan han fortelle.
– Jeg hadde overhodet ingen form for sikkerhet, verken jobb, hus eller bekjente, men jeg tok sjansen og det angrer jeg ikke et sekund på, sier Steve og smiler.

Han er bosatt i Alfaz del Pi, og det har han vaert siden den gang. Når startet du verkstedet? Etter mye vansker og problemer med tre uker uten noen form for arbeidtillatelse siden jeg bare hadde kopier av identifikasjonspapirene mine og originalene lå hjemme i England. Jeg fikk etter mye om og men endelig tilsendt originalene, og kort tid etter var det klar for oppstart av verkstedet i La Nucia. Det å komme til Spania ble et sjokk på mange plan, men samtidig lærte jeg veldig fort ting som fungerer og ikke fungerer her i Spania, og det kom meg til gode senere, sier han og sukker. –

Regneskapskontoret klarte faktisk å ”miste” orginalpapirene mine, helt utrolig, sier han, – alt det strevet for å få sendt papirene fra England også presterer de å rote dem bort, sier han litt oppgitt. Det er ikke ofte førsteintrykket av noe stemmer, men i dette tilfellet stemte mye, føyer han til i det vi blir avbrutt av en mann i sexy inntilsittende sykkelbukse… kremt…

Steve prøver fortvilet å finne ut hvilken av noen plugger i min bil som må byttes, mens han fortsetter å prate. Får meg til å tenke at det faktisk er en av de få mannfolk jeg har møtt som klarer å gjøre to ting på samme tid; prate og jobbe! Må le litt for meg selv…
– Da vi startet opp var det bare jeg og en partner, men på grunn av dårlig helse trakk han seg like kjapt tilbake som
han startet. Nå har jeg 3 fulltidsansatte, og det er fullt kjør hele dagen.

Vi starter å snakke om hunder siden vi begge to har rottweilere.
– Synd min er kastrert, for de hadde jo blitt en fint par, sier jeg og vi ler begge to.
Han forteller videre at da han kom til Spania, snakket han ikke noe spansk.
– Det var jammen en utfordring i begynnelsen, sier han og ler…Ser du for deg at jeg står med en bilforhandler med en del fra en bil som jeg ikke vet navnet på og sier: ese, og de bare ser dumt på meg. Jeg bruker kroppsspråket og veiver og fekter med armene. – Men på denne måten lærte jeg språket utrolig fort. Det er den beste måten å lære et nytt språk på, bli kastet ut i det, forteller han i det han endelig finner den pluggen som var defekt.

Jeg påpeker at han ser ut som en Macgyver, der han står med hodet ned i motoren, og det bekrefter han ganske kjapt at den beskrivelsen nok passer han.
– Dette har jeg drevet med siden jeg var liten.
– Jeg vokste opp på gård og der ødela jeg ting bare for å kunne reparere dem igjen etterpå, sier han og småflirer. Så du kan si det med bilmekaniker har jeg hatt i blodet fra liten av.

Hvordan er det å drive forretning i Spania?
– Siden jeg startet opp i 1990 har det vært mange frustrasjoner, det kan jeg love deg. Høres kanskje dumt ut, men jeg har vert opptatt av at alt skal være 100% lovlig fra dag en, og den veien er ofte ikke den enkleste her i Spania. Det vil si at det jeg driver med er seriøst, og at jeg har alle papirer i orden. Og ikke minst at jeg er medlem av Asosiacion de empresas de talleres de reparacion de automoviles y afines de la provincia de Alicante: Atayapa.

Alle lovlige og seriøse verksted er medlem av denne organisasjonen. Men om du legger merke til det, så er det ikke alle som er det her i området, langt i fra, sier han og skifter rask den defekte pluggen. Jeg forteller raskt min historie, og det viser seg at han faktisk vet hvem denne luringen er. Det hadde seg slik at jeg leverte inn bilen min på et annet verksted, og der ble ikke bilen tatt godt hånd om, kan man si. Nå skal jeg være den første til å innrømme at jeg har en vrak av en bil, og det har vært mye problemer med den. Men det betyr ikke at man kan tillate seg å lure folk på en slik måte som denne bilmekanikeren gjorde.

Etter utallige reperasjoner påsto han at hele vifteremanlegget mitt var ødelagt og at dette ville koste meg 350€. Heldigvis for meg på det tidspunktet hadde jeg ikke de pengene, så jeg sa det fikk vente litt. Da jeg så, en lang tid etter leverte den hos Steve, kunne han ganske fort bekrefte at viftereima var en av de få tingene som han faktisk ikke trengte å skifte på bilen. – Ja, som tidligere nevnt, jeg har ingen luksusbil. Jeg kjente at jeg ble varm i toppetasjen, og følte meg virkelig lurt. Spesielt at denne personen var noen jeg kjente godt.

Så dette er et råd til alle: Å oppsøke verksted er som å gå til legen. Er du usikker, få en ”second opinion” hos en annen før du aksepterer tilbudet. 99% av bilverkstedene tilbyr gratis prisoverslag på reparasjoner, så da er det jo bare snakk om prioritering av tid. Da slipper man slike sure erfaringer som jeg hadde.

-Været er det mest positive med å være og drive business her i Spania, sier Steve og ler høyt. Og ikke minst mange gode kunder. De fleste av kundene mine er skandinaviske, ca. 50%, legger han til og deretter er det både engelskmenn, hollendere, tyskere, belgiere og selvsagt spanjoler. Vi er en internasjonal bedrift kan man si.

Steve kan videre fortelle at han har en lengre rallyinteresse bak seg, så vi tar også imot denne typer biler for reperasjon, slik skiller vi oss litt fra andre verksted.
– Vi har alle våre spesialfelt, mine er Ford, Range Rover og Jaguar. Og andre har Seat, Mercedez og så videre, så sånn sett fyller vi hverandre bra her på verkstedet.
– Jeg har i tillegg spesialisert meg i de fleste klassiske bilene, sier Steve, dette på grunn av alderen, sier Steve og smiler litt forlegent.

Autoimpulse kan tilby god service og samarbeider bare med toppforhandlere i området. Vi kan tilby våre kunder alt fra klargjøring til EU-kontroll (ITV), reparasjoner av bremser, eksospotter, maling og servicekontroller. Vi har bare fornøyde kunder og det beste er når folk har tillitt til oss. Det at vi gjør jobben vår 100% resulterer i fornøyde kunder og de snakker igjen bra om oss. Bedre reklame kan man jo ikke få.

Det beste er at folk har tillitt til oss, og at vi gjør jobben vår, sånn får man kunder, avslutter han og jeg nikker meg enig.
– Våre åpningstider er: mandag til fredag: 8.30-14 og 15.30-19.00 Lørdager stengt. Dere kan nå oss på telefon: 966895556. Vi holder til i Poligono Industrial La Alberca i Calle Benimantell 43.

Jeg takker for praten og ikke minst for at han reddet bilen min fra en mindre koselig skjebne. En fantastisk service og som de sa på EU-kontrollen av min bil: – Dette er den beste bilen fra denne årsmodellen vi har vært borti.

Takk, Steve og lykke til videre med de neste 20 årene.


Leave a Reply

Your email address will not be published.