Spanair Konkurs
Det spanske flyselskapet Spanair har innstilt all aktivitet av økonomiske grunner. Selskapet har svært høye kostnader og stor gjeld. Ledelsen har kommet frem til at stengning er det beste etter at Quatar Airlines allikevel ikke går inn med kapital.
Tekst: Bente Puig
Selskapene var i forhandlingsprosessen der Quatar skulle kjøpe 49% av aksjene i Spanair for 150 millioner euro. Delstatsregjeringen i Cataluña har i over ett år arbeidet med å få en investor til flyselskapet, og når Quatar trakk seg ble det bestemt å stenge. Spanair henviser alle passasjerer som har kjøpt fl ybilletter til selskapets nettsider, der det står beskrevet hvordan de reisende affektert av stengningen nå skal gå frem.
Spanair beklager situasjonen, og viser til opplysningstelefon for de berørte: 902131415. Flyforbundet jobber kontinuerlig med å finne løsninger for passasjerene, og arbeider med å overføre passasjerene til andre selskaper som Air Europa, Ryanair og Vueling. Kl. 20.00 sist fredag ble innskjekkingsskrankene til Spanair stengt med flere oppsatte avganger. Flyselskapet hadde 200 daglige flyvninger, 87% rutefly og 13% charter, 46 nasjonale ruter og 12 europeiske og afrikanske ruter.
Bare på lørdagen var det satt opp 50 avganger fra Madrid, og 30 ankomster, samt 28 ankomster og 27 avganger fra Prats i Barcelona. Lørdag og søndag var det satt op 12 fl yvninger til og fra El Altet i Alicante. Spanair hadde regnet med en årlig omsetning på 600 millioner euro. De hadde også satset på å være Spanias femte største fl yselskap med 22% av alle flyvninger i Spania.
2000 mennesker mister sin arbeidsplass når Spanair nå har stengt, og 1200 bakkemannskap står i fare for å miste jobben sin i Newco. 80% av deres bakkemannskap jobbet kun med Spanair. Flåten bestod av 30 fly, som i 2011 transporterte 11,6 millioner mennesker, en nedgang på 12% mot året før. Spanair risikerer nå en bot på 9 millioner euro.