Siste nytt i fra Spania
Drivstofforbruket raser
Samtidig som prisene steg i fjor, falt drivstofforbruket med hele seks prosent, viser tall fra den nasjonale
energikommisjonen(CNE). Selv om tallene fra desember fortsatt ikke var klare, var forbrukernes atferd fram til november nok for CNE til å konstatere at “drivstofforbruket vil registrere det størst årlige fallet siden begynnelsen av krisen i 2007, og komme ned på nivåer fra 1990-tallet.“ Næringens vaktbikkje bemerket at til tross for synkende etterspørsel, fortsatte drivstoffprisene å stige. CNE sa at denne økningen ikke utelukkende kunne forklares med høyere råvarepriser. Fram til august, opprettholdt operatørene “en brutto margin på over 20 cent per liter, den høyeste på mange år.”
Regning hver 2. måned
Regjeringen har pålagt Iberdrola å gå tilbake til fakturering hver 2. måned i stedet for hver måned slik de fleste har hatt det de siste årene. Målemeteret har blitt avlest annenhver måned, slik at fakturaen i en måned uten avlesning kun har blitt kalkulert. Det har ført til unormale utslag for mange kunder som har ønsket seg tilbake til den gamle ordningen. Den vil tre i kraft fra 1. april og gjelder de med kontrakt på forbruk under 15kw, noe som inkluderer de fleste hjem og mindre næringsvirksomhet.
Flyplass som racerbane
“Vi reiste dit for å fordømme det faktum at to år etter åpningen, har det fortsatt ikke landet et eneste fly der,” sa Valencias regionale nestleder María José Salvador etter et besøk på Castellóns skandaliserte flyplass.“ Politikerne fikk nærmest sjokk da de oppdaget at rullebanen istedet ble brukt som øvings-bane for en formel-3 racerbil. Flyplassen er bygget med offentlige midler og et symbol på det sløseri enkelte politikere har tillatt seg med skattebetalernes penger. Delegasjonen ble svært oppbrakt over at den offentlige flyplassen ble benyttet som en privat øvings-bane, og da de endelig fikk tak i en representant for operatørselskapet Aerocas, sa denne at en administrator hadde gitt tillatelse til kjøringen, men nektet å si hvem. Flyplassen ble bygget på initiativ fra Carlos Fabra, tidligere president i Castellón, med god hjelp av tidligere regionpresident Francisco Camps.
En av deltakerne i delegasjonen, Eva Martínez, forsøkte å få tak i lederen i Aerocas, men til ingen nytte. Hun sa i en syrlig kommentar at hun var ganske sikker på hvem som hadde gitt fullmakt til kjøringen. “Jeg er sikker på at det er den personen som mener at flyplassen er hans”, sa hun. Hvem hun siktet til? Carlos Fabra, nåværende leder av Aerocas. Fabra er forøvrig under etterforskning for korrupsjon og hvitvasking av penger.
Hull i gulvet
Ni barn og en lærer måtte ha medisinsk behandling etter at gulvet i klasserommet deres kollapset på en skole i Santa Pola. Fire av barna måtte på sykehus i Elche, mens de andre fikk behandling på den lokale helsestasjonen. Lokalpoliti, Guardia Civil og Brannvesenet rykket ut sammen med Cruz Roja (Røde Kors), da alarmen gikk. Uhellet skjedde kort tid etter at skoledagen begynte, noen minutter etter kl 9. Da raste deler av gulvet sammen og det oppsto et hull på opptil en meters dybde. 20 barn på 4 år og læreren var tilstede da dramatikken startet.
Fikk betalt dobbelt opp
Entreprenør og forretningsmann Enrique Ortiz ble angivelig betalt to ganger for å bygge to rundkjøringer i Benidorm. Politiet foretok en razzia i Rådhusets kontorer etter en formell anmeldelse levert av tidligere råd for boligutvikling, Jaime Llinares fra sosialistpartiet allerede i 2011. Ortiz skal ha blitt betalt 313 000 euro i 2002 av grunneierne hvor rundkjøringene er plassert, hevdet Llinares. Han fikk senere 1,2 millioner euro i 2009 fra offentlige midler under Plan E- ordningen, ifølge Llinares. Som et resultat av anmeldelsen, rykket tre offiserer fra UDEF (Det spanske økokrim), ledsaget av en kontorist fra domstolen inn i rådhuskontorene og tok med seg filer og dokumenter. En datamaskin i avdelingen for byplanlegging ble også undersøkt i håp om å finne ytterligere opplysninger.
Trenger du leiebil? Garantert billigst
Eldrebølge i Alicante
Mange av byene og tettstedene i Alicanteprovinsen består av den eldre garde, og dette skyldes i hovedsak den store tilstrømmingen av utenlandske pensjonister, melder INE, det Spanske Statistiske Institutt. På toppen av listen troner Rojales med en gjennonmsnittsalder på 52,4 år. Deretter følger blant annet Alfaz del Pi, Calpe, Guardamar og Torrevieja. Disse stedene har en gjennomsnittsalder på 44 år, mens Alicanteprovinsen som helhet har en snittalder på 41,74. Ingen andre steder i Spania har en så høy gjennomsnittsalder, og det skyldes utelukkende den store andel av utenlandske pensjonister fra Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Nederland og Skandinavia, i følge INE.
Irritert på Spania
Frankrike er opprørt over Spanias nølende innstilling til å gi logistisk støtte og hjelp for den franske militære intervensjonen i Mali, ifølge diplomatiske kilder. Den spanske forsvarsministeren Pedro Morenés har tilbudt sin franske kollega Jean-Yves Le Drian et transportfly for å hjelpe å fly inn ECOWAS støttetropper til det vestafrikanske landet, samt bruk av Spanias luftrom. Men dette tilbudet kom først etter tre telefonsamtaler til den spanske forsvarssjefen der Frankrike ba om hjelp, sier kilder. I motsetning til andre europeiske allierte, som straks sa de ville gi Frankrike den hjelp de trengte, var Spania betydelig mindre velvillige. Spanias bidrag med å tilby et enkelt transportfly kom i grell kontrast til f.eks Danmark, en nasjon med en befolkning ni ganger mindre enn Spania, som straks sa de aktivt ville bidra til den militære operasjonen.
Denne artikkelen er tidligere publisert i magasinet Aktuelt Spania nr.2 2013