PUIG CAMPANA – Til topps eller rundt

Den tøffeste turen i område er til toppen av Puig Campana. Det er mange høydemeter som må forseres og det er en mer krevende tur rent fysisk enn de fleste andre. De fleste av oss ser Puig Campana hver dag da den er godt synlig langs lange strekninger av kysten. Og med sitt karakteristiske utseende med den markerte kløfta er en lett å kjenne igjen og vel kjent.

Tekst: BRITA GABRIELSEN

Toppen er på 1 408 moh og selvfølgelig har vi en fantastisk utsikt herfra på godværsdager. Og dem er det jo mange av så det er bare å ta turen opp og nyte synet.

Elevene på videregående DNSCB var på tur hit i desember. Og min lite turinteresserte datter var ikke spesielt begeistret i forkant. Turen til toppen gikk i flott varmt vær, med trivelig turfølge og med utsikt helt til Ibiza ble det en opplevelse som økte turgleden betraktelig. Det ble en ny tur til toppen bare noen dager etterpå, denne gangen var også jeg selv med for første gang. Har blitt noen flere turer på Puig Campana og den siste så sent som første uka på mars.

Bli med i Facebook Gruppen: Vi som trives på Costa Blanca

Video Puig Campana

Veibeskrivelse til toppen av Puig Campana

Det er flere forskjellige ruter og det er mange varianter en kan gå for å få en rundtur. De fleste velger å starte turen fra Font del Moli ved Finestrat. Det er skiltet dit fra hovedveien som går på oversiden av sentrum i Finestrat. Parker ved kilden eller følg veien snaut 500 meter til og bruk parkeringsplassen her.

Den letteste veien herfra går innover på nordvest siden av fjellet, grei sti slakt og jevnt oppover. Går gjennom områder med skogbrannskader, men nå begynner det å bli frodig og fint igjen. Her får vi en fin utsikt innover i fjellene og over koselig små gårder nede i dalen. Etter 5,2 km kommer stien opp til Coll del Povet eller La Mesa som det ofte kalles. Navnet har det fått fra en flat stein som ligger der som et fint bord til å ta en kaffekopp ved. Her er det godt skiltet og stien opp til toppen går opp til høyre.

Fra La Mesa går stien brattere opp mot toppen. En del områder med mye løs stein, men stien slynger seg oppover uten å være altfor krevende. Nesten opp er det et platå hvor det kommer en sti fra andre kanten. Stien følges til venstre rundt toppen og opp de siste meterne. Nyt utsikten og en velfortjent rast på toppen

Raskeste rute til toppen

Den absolutt kortest men adskillig brattere alternativet går rett opp mot toppen fra parkeringsplassen etter Font del Moli. Grei sti å følge oppover, først litt mot høyre før man kommer opp til den bratte stigningen opp søkket mellom toppene. Det er mye løse steiner og grus og en må være litt forsiktig. Dette er ei tung rute å gå, men likevel raskere for de fleste da den er kort i kilometer. Vel opp på platået følg stien mot høyre opp mot toppen, samme rute som alle de andre rutene.

En annen flott rute opp eller kanskje aller best ned igjen går på sydøst siden av Puig Campana. Fra La Mesa er det skiltet mot ”Font la Solsida. Stien svinger av sørover i den første krappe svingen overfor La Mesa. Den er noe lengre i distanse, men byr på en variert og fin tur ned. Stien går litt opp og ned, og en får snart utsikt ned mot havet og skogene innenfor Benidorm. En flott rasteplass innunder fjellveggen med kildevann kommer en også snart til. Herfra går det nedover på gode stier tilbake til Font del Moli i Finestrat.

Et flott alternativ

Et fint alternativ til toppturen er rundturen rundt fjellet. Dette er en mer variert tur med mange færre høydemeter, passer for flere og utsikten er omtrent like bra. Start fra Finestrat og følg samme ruta som toppturen som går nordvestover inntil foten av fjellet. Og følg ruta på sørsiden etter å ha passert La Meza. Virkelig en tur å anbefale og passer for alle.

Fra Polop går det også noen veier opp, og felles for dem er at de også kommer opp til Coll del Povet. Blant annet er det greit å parkere ved La Alberca. Herfra er det grusveier helt opp til Coll del Povet og det er også mulig å sykle opp denne veien. Dette er også et greit utgangspunkt for turer til Mont Ponoig.

Sett sammen den kombinasjonen du høres best ut. Opp på nord og ned på syd, eller rett opp ura i framkant og ned i nord, mange muligheter for flere varierte turer rundt et majestetisk fjell.