Penya Sella

I engelske turbøker kan en finne beskrivelser av turer som ikke er så kjent blant oss norske turgåere. Og i slutten av april prøvde jeg denne turen på Penya Sella sammen med mine gode turvenner Else og Otto. Vi har alle tidligere vært mange steder i fjellene her, men denne turen var ny for oss alle og vi ble virkelig overrasket over hvor utrolig flott det er her oppe.

Tekst: BRITA GABRIELSEN

Penya Sella for hele familien

Dette er turen for alle som ikke ønsker å gå langt og bratt, men likevel vil oppleve de fantastiske fjellene vi har her i område. Anbefales på det sterkeste, har sikkert sagt det om mange turer tidligere også, og vil sikkert si det igjen. Den korteste varianten av denne turen er kun 3,5 kilometer, overkommelig for både små og store uansett treningsgrunnlag. Spennende natur som ikke rekker å bli kjedelig bør kunne friste de fleste.

Bli med i Facebook Gruppen: Vi som trives på Costa Blanca

Penya Sella ligger rett opp for den lille koselige byen Sella. Hit kommer du ved å kjøre til Finestrat og videre innover i landet. I Finestrat er det skiltet mot Orxeta, Rellau og Sella. En 5 -6 kilometer etter Finestrat svinger du til høyre oppover mot Sella. Byen ligger vakkert til i en fjellskråning med vid utsikt nedover mot kysten. Veien går i en krapp venstresving inn i byen og det er bare å følge denne veien videre oppover mot venstre. Kjør snaut 5 kilometer langs CV-770 og i en skarp sving mot venstre går ”vår” vei av til høyre. En smal asfaltvei innover i en dal, herfra er det 6 km helt til asfalten slutter og du er ved startpunktet for gåturen. Her er det en grei parkeringsplass ved Font Pouet Alemany. Veien fortsetter som en smal grusvei videre over Sierra Aitane og ned til Font Partegat og Benifato. Ikke vei for å kjøre, men for en tøff sykkeltur eller lang vandrertur er den fin.

Lett gå terreng men en fantastik utsikt

Vi skal imidlertid gå veien som går opp bakken til høyre og følge denne bortover i lia. Vi er allerede på 1000 meters høyde, og når den høyeste toppen vi skal opp på bare er 1150 skjønner en at dette er en lett tur med greie oppoverbakker. Etter en drøy kilometer er vi fremme ved et lite hus og noen særdeles flotte maurerterrasser. Veien går over på sti og svinger oppover mot venstre. Snart er du oppe på kammen som vi så skal følge nordover. Gå gjerne ut mot kanten for å beundre den fantastiske utsikten ned mot Sella. Enorme områder med terrasser, veien vi kom opp og Embalse de Amadorio ved Orxeta.

Nå er du oppe på Penya Sella i Spania, fjellkammen består av mange små topper i en kjede. Vi går opp og ned av disse, det er mange vakre blomster og utsikten er virkelig helt spesiell. Når vi er her oppe ser vi nesten alle fjellene vi tidligere har gått i, Aitana, Sanxet, Puig Campana, Sierra Berna, oversikten er helt perfekt.

Stien kan være nokså vanskelig å følge her oppe, men det har liten betydning. Hold deg oppe på eggen. Noen steder er det bratt ned til sidene uten at det er skremmende for de med høydeskrekk. Vi starter på en av de laveste toppene og går litt ned før den lengste stigningen kommer. Vel oppe her går det på nytt ned før en stigning opp til neste topp følger.

Ønsker du en lengre tur kan du velge varianten vi gikk. Når vi var den siste av de høyeste toppene lengst øst, snudde vi og gikk eggen tilbake der vi kom fra. Dette er et såpass spesielt sted at det tåles å gåes to ganger, og en får en annen utsikt. Der vi kom opp på eggen første gang fortsatte vi nå rett frem på en liten vei. Ved et veikryss ca. en kilometer vestover svingte vi ned til høyre og fulgte denne koselige veien tilbake mot bilen. Vi kom da inn på asfaltveien igjen en 10-15 minutters gange lengre ned enn parkeringsplassen. Turen ble da ca 8,5 kilometer.

Og enda annen variant er å gå ”Tur 1” motsatt vei til en er oppe på eggen og så følge ”Tur 2” resten. For å finne starten på turen: Rett etter det første huset opp for parkeringsplassen går traktorveien inn som du følger i svinger opp terrassene og rett opp mot det lavest punktet mellom de to toppene du ser rett frem. Vel oppe her følger du bare kammen vestover. Etter to høye topper og en lang slak topp kommer en sti opp fra høyre, følg denne videre vestover og du er snart inne på den lille veien beskrevet i forrige tur.
Uansett rute du velger, utsikten er fantastisk, terrenget er lett å gå i og du får en flott opplevelse uten å måtte slite mye!

Du finner også flere koselige barer langs veien gjennom Sella som kan være verdt et besøk på vei hjem.