Mobiltelefoni i Spania
Selv om det spanske markedet nå er åpent for fri konkurranse, klarer de tre store selskapene som Movistar, Vodafone og Orange å holde prisnivået høyt opp i europeisk forstand. Spania er faktisk Europas dyreste land å bruke mobiltelefon i, selv om det var enda verre for et par år siden. Jungelen av tariffer og betingelser er vanskelig for en amatør å manøvrere i. Det er med andre ord viktig å holde tungen rett i munnen når man skal velge seg operatør og ikke minst, tariff.
Tekst: TOM BJØRNØ
At prisene nå går ned, skyldes utvilsomt at de tre store har fått sterkere konkurranse fra de mindre, fremvoksende selskapene som f.eks Lebara og MasMovil, etter at EU-kommisjonen i 2007 grep inn og forlangte liberalisering i det spanske markedet. I kjølvannet av dette kravet, som spanske myndigheter måtte følge, dukket det opp en rekke mindre aktører, faktisk rundt 20 tilsammen.
Trenger du leiebil? Garantert billigst
Prisene er redusert, men det er mange rariteter innenfor tariffer, bindinger og betingelser. Vanligvis har alle selskaper 15 cent i oppstartsavgift, og en minuttpris som varierer kraftig etter hvilket abonnement du velger. Tommelfingerregelen tilsier at jo mer du ringer, jo mindre betaler du pr minutt. Men bestiller du en tariff som krever at du ringer for minimum 15 euro pr måned, ja da må du betale 15 euro, selv om du bare har ringt for 5. Vær også oppmerksom på at 18 prosent IVA vanligvis kommer i tillegg.
Benytter du deg av kontantkort, har du færre valgmuligheter, og ofte benyttes “pay as you go”, som betyr en fast pris uten noe minimum pr mnd. Kontantkort kan du enkelt fylle opp “på hvert gatehjørne”.
Spanske mobiltelefonoperatører kan i prinsippet deles i to. De med eget nett og alle de andre, som leier nettkapasitet fra de som har. I Spania er det Movistar, Orange, Vodafone og Yoigo. Sistnevnte er det siste tilskudd som har etablert sitt eget nett. De tre første er utvilsomt fortsatt de dyreste. Samtidig er de stadig blitt beskyldt for ulovlig prissamarbeid og kartellvirksomhet. Så sent som i januar startet konkurransemyndighetene en sak mot de tre for misbruk av sin dominerende stilling ovenfor de mindre selskapene. Til tross for at de tre store er de dyreste, har de likevel 88 prosent av markedet, mens Yoigo har 5. De resterende 7 prosentene er fordelt mellom alle de andre. Spania er dog et stort land, og MasMovil har alene over 100.000 spanske kunder, i tillegg til stadig flere utenlandske.
MØT NORDMANNEN BAK MASMOVIL
Christian Nyborg heter mannen bak Masmovil. Dette halveis norskeide selskapet er faktisk en av Spanias mest fremadstormende mobiloperatører. Nyborg er grunderen og med seg på laget har han store aktører som norske mediahuset Schibsted og det spanske forsikringsgiganten Caser.
Christian Nyborg har holdt på med mobiltelefoni lenge og har blant annet arbeidet for svenskenes stolthet på området, Ericsson, før selskapet slo seg sammen med Sony. Nordmannen var dristig, noen vil si dumdristig nok til å ta opp konkurransen med de store, Movistar, Vodafone og Orange.
For å starte en spansk mobiltelefonoperatør i konkurranse med disse kreves det visjoner og dristighet og ikke minst kompetanse. Når man er i besittelse av disse egenskapene så er det kun hardt arbeid, stayerevne og tilstrekkelig kapital som mangler for at man skal lykkes. Holder man på lenge nok og viser tæl, vil man ofte lykkes, selv om kapitalen mangler der og da. Investorer er på jakt etter talenter og Chris er utvilsomt et av disse som investorer våger å satse på.
Christian Nyborg er født like utenfor Oslo. Utdannet siviløkonom fra BI med MBA fra Italia. Deretter arbeidet han i 5 år for Ericsson i Sverige, Thailand, Italia, Portugal og Spania. Før han startet utviklingen av MASmovil var han Senior Salgssjef for Portugal og Spania.
Kunnskapen om det spanske markedet overbeviste ham raskt om at mobiltelefoni var ekstremt dyrt i Spania sammenlignet med andre land i Europa. Kundeservicen var veldig ordinær, for ikke å si lite tilfredsstillende. Slik startet drømmen om å etablere en spansk mobiltelefonoperatør. Sammen med sin partner, østerrikeren Meinrad Spenger, begynte de i 2005 å sette opp en forretningsplan for dette konseptet.
Gründerne av Telmore og CBB i Danmark hadde hatt stor suksess med sine lavpris konsepter, noe som ga dem stor inspirasjon. De hadde klokketro på at utviklingen ville gå slik de håpet og i starten av 2006 beordret EU de 3 spanske mobiltelefonoperatørene til å leie ut mobilnettverket til andre operatører for å skape konkurranse i markedet. Da sa de to grunderne opp sine sikre jobber for å satse alt på å få rettigheten til å etablere seg som mobiltelefonoperatør i konkurranse med 130 etablerte bedrifter om lov til å bli en av de 10-12 første som fikk avtale med en av de store mobiltelefonoperatørene. Det klarte de i september 2007. Timeglasset var i ferd med å renne ut, kistebunnen var tom og de var helt på kanten av stupet da de omsider fikk kontrakten om rettigheten.
Dette er jo rene askeladdhistorien. Fem år senere er MasMovil det selskapet som rager øverst på barometere som måler kundenes tilfredshet. Det skyldes ikke minst prisene, som sørger for at de fleste halverer telefonregningene ved å skifte fra de dyreste selskapene. På spørsmål om utsiktene for spanske mobilbrukere sier Christian, at selv om prisene i Spania fortsatt er for høye, går det den riktige veien. Han sammenlikner for eksempel med Norge, der nesten alt er dyrere enn i Spania, bortsett fra mobiltelefoni. Han påpeker også det faktum at de nye fremadstormende selskapene er billigere enn de tre store. Det er heller ingen bindinger med tidsfestede kontrakter, som de store opererer med.
Det er nok fristende å kjøpe en Iphone til 1 euro, men begynner du å regne på det vil betingelsene som følger med vise at du betaler opptil 50 prosent mer, enn om du hadde valgt å kjøpe den samme telefonen uten operatørlås og benyttet deg av et billig abonnement. Det blir som å kjøpe på avbetaling. Sluttregningen blir alltid dyrere og med renter som ikke hører noe steds hjemme.
Denne artikkelen er tidligere publisert i magasinet Aktuelt Spania i 2012.