Kurs i sosiale medier
Aktuelt Spania inviterer næringslivsledere og markedsførere til kurs i bruk av sosiale medier som markedskanal tirsdag 29.november.
Definisjonen av Sosiale medier er medier (kanaler eller plattformer) som ved hjelp av Internett eller webbasert teknologi, åpner for interaksjon mellom to eller flere mennesker. Sosiale medier brukes i kombinasjon med tradisjonelle medier til å kommunisere med brukere og til å bygge merkevaren. Vi har stilt kursholderne noen enkle spørsmål:
Trenger du leiebil? Garantert billigst
1. Hvilke bedrifter kan ha størst utbytte av sosiale medier som markedskanal?
Alle bedrifter som ønsker en dialog med kunden og som har et produkt eller et konsept å selge har utbytte av dette. Med dette så mener vi at det er viktig for enhver bedrift å sette seg inn i hvilke muligheter som ligger der ute, og hvordan det fungere – så kan man selv i ro og mak velge hva som er strategisk for egen bedrift å ta i bruk. Ofte så er en kombinasjon av de ulike mediene det meste effektive.
Analyseselskapet Gartner kom nettopp med en rapport som sier at innen 2015 vil 50% av alt salg genereres via sosiale medier. Kunder har behov for nye og enklere måter å komme i kontakt med selskapene de handler hos – det holder ikke lengre med mail og telefon. Vi ønsker å stille spørsmål og få svar raskt.
2. Hvordan kan sosiale medier som Facebook og Twitter brukes mest mulig effektivt i markedsføringen av en bedrift.
Det holder ikke å bare lage en Facebook side eller opprette en Twitter konto for så å kun reklamere der på tradisjonell måte – man må engasjere og informere. Se på hvordan Norwegian f.eks via sosiale medier har engasjert sine kunder til å være med på å stemme frem hvor neste års nye destinasjoner skal gå til – eller stormberg som nå spør sine kunder om de skal designe mammaklær. Men det viktigste man skal tenke på når man setter igang med å bruke sosiale medier er å ha en plan på det og ta i bruk de verktøyene som passer for din bedrift og din målgruppe.
3. Er norske/skandinaviske næringslivsledere i Spania mer konservative i synet på bruk av sosiale medier enn hjemme i Skandinavia? Norge ligger på verdenstoppen i bruk av sosiale medier, både som privatpersoner og bedrifter, så det er klart at norske næringslivsledere har vært nødt til å ta i bruk sosiale medier, og sansynligvis ligger langt fremme i forhold til resten av Europa. Men vi har sett på endel av de norske Facebook sidene her i Spania, og ser at mange har kastet seg ut idet – dermed burde et slik fora som dette kunne være med på å øke kunnskapen til flere, og kanskje kunne vi benytte muligheten til å fremsnakke (buzze) hverandre , slik at vi alle oppnår målet vårt om å få flere kunder!
Buzze betyr enkelt forklart at når hotel El Moli i la Nucia snakker til sine Norske fans om hvor flott det er her i Spania så kan det være lurt å nevne at Casa Vital er en flott norsk eid restaurant som ikke ligger så langt unna, eller at man kan se norsk fotball på Pavarotti i Albir hver søndag (feks)
Se oversikt over kurs som blir arrangert for det skandinaviske markedet i Spania