Hvordan Skrive et Godt Blogginnlegg

Å skrive gode blogginnlegg er verken vanskelig eller hardt arbeid hvis man vet hva man gjør. Ved å følge disse enkle stegene vil du lære deg hvordan du kan skrive gode blogginnlegg som tiltrekker lesere, og som gjør at de kommer igjen og igjen for mer. Bli en ressurs og en leder innen din nisje, og parker dine konkurrenter med blogginnlegg som bygger et tett forhold til, og engasjerer dine lesere.

Har du noen gang tenkt over hva som gjør at noen bloggere lykkes og andre ikke? Hva er det egentlig som skal til for å oppnå en god blogg som får stor oppmerksomhet? En ting er sikkert, ingenting kommer gratis, og alle populære bloggere har måtte jobbe for det. En ting har de felles, de vet hvordan de skal skrive gode blogginnlegg som engasjerer. I dette innlegget går vi i dybden og peker på de viktigste elementene.

Før vi går inn på de viktigste elementene for hvordan du kan skrive gode blogginnlegg, er det viktig å huske på at man skriver både for mennesker, og for søkemotorene. Man ønsker å tiltrekke seg mange lesere med sitt budskap, men vel så viktig er det å rangere godt i søkemotoren på temaet som blogginnlegget handler om.

Tiltrekkende tittel

Tittelen på dine blogginnlegg har stor betydning i forhold til om leseren vil lese ditt blogginnlegg eller ikke. Det er det første de ser, og det som står i tittelen er med på å avgjøre om leseren vil lese ditt blogginnlegg.

Som bedriftsblogger er det viktig å velge søkeord eller søkefraser i tittelen for at ditt innlegg skal rangere i søkemotorene. Tenk på hva folk søker etter når de ønsker svar på akkurat det du skriver om. Test det ut og se hva som kommer opp i Google på temaet du ønsker å skrive om. På den måten kan se du hva andre har skrevet om emnet, få tips og ideer til forbedringer, og sørge for å tilføye ekstra verdi ved å dekke det de andre har glemt eller ikke tatt med.

Velg en tittel som inneholder 5 til 10 ord. Inkluder viktige søkeord eller en søkefrase.
Ta dette innlegget for eksempel. Her har jeg brukt en søkefrase som mange søker etter i søkemotorene: ”Hvordan skrive gode blogginnlegg”. Tar du en rask test i Google, vil du se at det er over 192 tusen nettsteder som inneholder og konkurrerer om denne søkefrasen. Og har jeg gjort jobben, vil du se at denne posten også rangerer høyt i søkemotorene. Men det vil jo tiden vise.

En god introduksjon

Fortell dine lesere hva blogginnlegget ditt handler om, og hva de eventuelt vil lære ved å lese hele blogginnlegget. Vær tydelig slik at det ikke er noen tvil om hva leserne kan forvente. Mange glemmer dette, og tar det for gitt at leserne leser hele blogginnlegget. Tar du en titt på besøksstatistikken på bloggen din, ser du at det er ganske mange som kun bruker noen sekunder inne på blogginnlegget ditt. I tillegg til en god tittel, er en god introduksjon med på å avgjøre om hele blogginnlegget blir lest eller ikke.

Kvalitetsinnhold

Som bedrift er det lett å falle i fellen å tenke for mye på salg av sine egne produkter og tjenester når man skal skrive et blogginnlegg. Man har vanskelig for å se utenifra og inn på sin egen virksomhet, og se hva leserne virkelig har nytte av å lære innen den bransjen man driver i. De som knekker denne nøkkelen er også de som har de beste bloggene på området, de vet hva leserne vil ha, og sørger hele tiden for å besvare lesernes behov og ønsker med blogginnlegg av høy kvalitet.

Så hvordan skal man kunne vite hva man skal skrive om? Vel da er man nødt å gjøre litt research. Besøk andre blogger innen din nisje, diskusjonsforumer, magasiner, og fagblader. Se hva leserne deres lurer på, problemstillinger, generelle bransjerelaterte utfordringer og skriv dem ned. Gjør du dette skikkelig, vil du aldri gå tom for temaer å skrive om. Og når du har skrevet et innlegg som dekker et problem, går du inn igjen i de samme mediene, og presenterer blogginnlegget ditt som løsningen på den aktuelle problemstillingen. Det er en veldig effektiv måte å få mye oppmerksomhet på, og mange nye lesere raskt.

Bruk lett språk og del dine tanker

Selv om en bedriftsblogg skal være av den mer seriøse sorten, er det viktig å tenke på selve grunnelementene for en god leseropplevelse. Mange henger seg lett opp i faguttrykk, og har rapportlignende tekster i sine blogginnlegg. Det gjør at blogginnlegget blir tungt å lese, og øker sjansen betraktelig for at leseren ikke leser hele blogginnlegget, eller ikke vil komme tilbake til bloggen din igjen.

Her er noen tips å ta med seg videre:
· Skriv som du snakker ( Ikke bokstavelig talt, men du skjønner hvor jeg vil )
· Ha godt med luft mellom linjene i innlegget
· Del opp innholdet ved hjelp av punktmerkede poeng
· Vær åpen og del dine synspunkter
· Bruk relevante og beskrivende bilder

Inkluder linker til gode ressurser

I hvert eneste blogginnlegg må du sørge for å inkludere linker til andre kvalitetskilder innenfor emnet. Jeg tenker da ikke på konkurrerende virksomheter, men uavhengige nettsider som kan gi fordypende informasjon, gi ekstra verdi, eller som inneholder grafiske elementer eller verktøy på området. Dette er ikke bare viktig for å gi ditt eget blogginnlegg en høy kvalitet, men det er også viktig for blogginnleggets rangering i søkemotorene. I tillegg vil du ved å linke til andre, øke sannsynligheten for at de vil linke tilbake til deg.

Engasjer og oppfordre til diskusjon

En av de største fordelene med en bedriftsblogg, er å kunne åpne for muligheten til at leserne skal kunne ta del i og bidra på bloggen. Det blir altså toveiskommunikasjon, og ikke enveiskommunikasjon som en statisk hjemmeside er.

Still spørsmål til dine lesere og inviter dem til en aktiv og livlig diskusjon i form av bloggkommentarer, Facebook kommentarer og mail. Be om tilbakemeldinger, synspunkter og lesernes meninger om ulike ting angående virksomheten. Man kan for eksempel stille spørsmål som: ”Hva kan vi gjøre for å forbedre kundeservicen til våre kunder?”, og ”Hva synes du om vårt nye produkt?” Vis at virksomheten setter pris på tilbakemeldinger fra sine lesere, og takk dem for deres bidrag.

Ved å gi muligheten for at dine lesere kan ta del i og bidra på bloggen, vil sjansen øke for at de kommer tilbake, og de vil dele blogginnleggene med andre.

Korrektur og forbedringer

Før du publiserer blogginnlegget, sørg for å gå igjennom innlegget en siste gang og se etter skrivefeil. Gå over med kritiske øyne, og se etter hvor det er muligheter for forbedringer. Dekker du det viktigste, og gir blogginnlegget verdifull informasjon til leseren? Er dette et blogginnlegg som du ville delt med andre?
Er blogginnlegget fritt for skrivefeil, vil det gi leseren en god leseropplevelse. Et godt tips er å be en kollega eller en venn om å lese innlegget, og gi en tilbakemelding om hva han synes før publisering.