Hvem har skylda?

Den spanske retten i Galicia, har endelig stilt kaptein Mangouras og hans maskinsjef for retten beskyldt for å ha forårsaket den største miljøkatastrofe som noengang har rammet Spania. Tirsdag, 13. november, 2012, – mer enn 10 år etter katastrofen, åpnet rettssaken.

AV: K.J. HERMANRUD

Hvilken psykisk påkjenning dette har vært for kaptein Mangouras og chiefen hans Argyropoulos kan du bare tenke deg. Delvis under arrest og 10 år med stadig meldeplikt på politistasjonen i Vigo! De er anklaget for å ha sluppet 60.000 tonn med rå-olje i sjøen da tankeren Prestige brakk i to under storm utenfor Kapp Finisterre. Under rettssaken fortalte kaptein Mangouras at han hadde inspisert tankskipet da han overtok som kaptein og at han hadde lagt merke til rust i tankene. Dette hadde han rapportert videre til rederiet som er et bekvemmelighets-rederi stasjonert på Bahamas, men eierne er sveitsiske og vanskelige å få tak i! Fra Bahamas fikk han ikke noe svar på rapporten, men rederiet ga grønt lys til at M/S Prestige var sjødyktig og kunne seile. Og det gjorde M/S Prestige til hun i en kraftig Beaufort styrke 11 sterk storm, med 8 – 10 m høye bølger, utenfor Nordspania, begynte å brekke opp. Og skuta brakk midships der hvor kaptein Mangouras hadde sett rusten, flere år tidligere.

Ti år har det tatt å få denne saken for retten og hele veien har det vært krangel om hvem som har skylda. Olje-eksperter fra Lloyd og Statoil la, kort etter katastrofen, fram en aksjonsplan for den spanske regjeringen: Raskt å bringe M/S Prestige til havn slik at man kunne begynne å samle opp oilen som lekket ut av skuta. Men PP-regjeringens talsmann Mariano Rajoy fulgte ikke denne planen. Han ga ordre om å taue skuta ut i rom sjø, vekk fra Spanskekysten. Her sank den og spilte nesten 70.000 tonn råolje ukontrollert ut i havet. Ifølge EL PAIS fortalte Rajoy til å begynne med at denne M/S Prestige katastrofen overhode ikke var noe stort problem, men bare noen små flekker i sjøen.

Denne gamle sjøulken ble ombord uten panikk og var med som sistemann og reddet den filipinske besetningen som var fra seg av redsel. “Denne Kaptein Apostolos Mangouras er en av de siste gamle sjøkapteinene som uten frykt gjorde det som ble ventet av dem,” sier Joan Zamora, også en spansk kaptein som bakker opp grekeren. “Og nå er han blitt syndebukk; – en mann som regjeringen har satt opp for å ta støyten for politikernes feilberegninger. De svartmaler ham og behandler ham som en kriminell, sier Joan Zamora. “ Men faktum er at Apostolos Mangouras handlet med mot og uten panikk. Midt under stormen da tankeren krenget kraftig over fikk kapteinen stoppet krengingen ved å fylle ballasttankene på babord side slik at skuta ble mere balansert. Han organiserte helikoptere for å få mannskapet i land.”

Joan Zamora forteller videre: “Seinere på natta i stupmørke, bare med en lommelykt, kravlet kaptein Mangouras og chiefen hans, Argyropoulos, langs den delvis ødelagte catwalken opp til baugen på skuta for å få ei trosse ombord i taubåten Ria de Vigo som hadde kommet ut for å hjelpe dem. Det tok de to 20 minutter å komme fram til baugen på den rullende skuta og hele tiden var de engstelige for at catwalken skulle gå i sjøen. Slik oppførte kaptein Mangueras seg hele tida, ” sier Zamora i sitt innlegg. “Og fordi han forble rolig var chiefen og noen av besetningen i stand til å følge kapteinenes ordrer og få evakuert mannskapet med helikopter. “

Trenger du leiebil? Garantert billigst

Rettssaken er beregnet å vare til langt utpå våren. Hvis kaptein Mangouras og chiefen hans, Argyropoulos blir kjent skyldige risikerer de opp til 15 års fengsel. Men London på det flotte Park Lane Hotel kommer juryen fra Lloyds skipsregister sammen i disse dager for å dele ut den ettertraktede prisen som er årets “Shipmaster Award”. Den som på folkemunne kalles: “The Oskar of the Sea”. Her samles viktige medlemmer fra verdens shipping elite for å gjøre ære på årets beste sjøfolk. Og kaptein Mangueras er kandidat til prisen som han vil få in absentia. Her skiller man nemlig mellom en oljekatastrofe og en kapteins mot og styrke. Dette er også en slags Sjøens Oscar, nemlig: the Nautical
Institute’s Shipmaster of the Year Award. Så blir det interessant om de spanske dommerne også greier å skille skute og skipper.

Kaptein Mangouras sier at de spanske myndigheter tvang m/t Prestige til å gå ut i rom sjø, med kraftig slagside, under en orkanaktig storm. Her er et utdrag av kapteinens uttalelse til Europaparlamentet i Brussel: Hadde de spanske myndigheter gitt oss tillatelse til å søke havn ville det blitt minimal forurensing og vi kunne lagt ut lenser og begrenset ulykken. Men å tvinge oss ut i rom sjø, under egen maskin var det verste de kunne gjøre. Dette resulterte i tap av skip og last samt en fryktelig forurensing som kunne vært unngått! Vi var bare 27 sjømil fra spanskekysten, forteller kapteinen. Hadde vi fått tillatelse til å gå til lands så ville dette aldri skjedd.” Det hollandske redningsselskapet som kom for å hjelpe Prestige er av samme mening! Mange setter derfor spørsmålstegn ved hele rettssaken. De mener at rederne og spanske politikere er ansvarlige for tragedien og at skipperen gjorde alt hva han skulle. Maria José Caballero i spanske Grennspeace, sier det er her mange flere mennesker som skulle vært tiltalt, og blant dem er Mariano Rajoy.


Denne artikkelen er tidligere publisert i magasinet Aktuelt Spania nr.1 2013


Leave a Reply

Your email address will not be published.