Farger – hvilke inntrykk skaper farger?

Advent var lilla, julen var i rødt, nyttår startet med hvitt og sølv. Påsken kommer med det gule, og våren med tulipaner i alle farger.

Tekst: TINE MERETE SANDBOE

Farger gir en spennende form for energi og omgir oss overalt. Farger kan gjøre oss glade eller nedstemte. De kan gi deg ro, glede eller aktivitet. Trenger du ny energi kan du sette et fat appelsiner på et bord og pynte med gule blomster. Fargen orange virker stimulerende og setter kroppen i sving.

I tillegg både lukter og smaker appelsinen godt.Vi er hele tiden omgitt av farger. Vi har farger for ulike hendelser i ulike kulturer. De fargene vi bruker symboliserer noe til våre omgivelser. Fargene påvirker både humør, ytelses-evne og hvordan vi blir møtt av andre mennesker. Ulike kulturer har ulike tolkninger av fargene. Men i vesten har forskerne blitt enige om følgende betydning av noen farger.

RØD

Den er lidenskapens farge og symboliserer varme og energi. Den øker pulsen og vekker følelser. Den er i sannhet kjærlighetens farge. Har du røde klær på vil du fange omgivelsenes oppmerksomhet. Du kan virke litt større med denne fargen. Rødt som farge er ikke egnet i konfrontasjoner eller forhandlinger da du er lite nøytral med rødt. Rødt vekker opp-merksomhet også hos biltyver da det er flere røde biler som blir stjålet enn andre. Rødt kan være lekkert i detaljer i ulike dekorasjoner. Også innen matlaging fremmer de røde detaljene appetitten. Det røde blir lagt merke til, et rødt møbel kan dekorere og være stilig i et rom, men det bør være perfekt.

ROSA

Den romantiske fargen er mer beroligende, men er kjent for å tømme en for energi.

GRØNN

Grønt er trygghetens farge og symboliserer ro og velvære. Det er den enkleste fargen for øynene, og det er bevist at fargen grønn forbedrer synet. Grønt brukes mye i interiør- sammenheng. Fargen er avslappende samtidig som den er forfriskende. På sykehus blir grønt brukt for å få pasientene til å hvile. ”Green Room” blir brukt for eksempel av TV for at folk skal slappe av før de skal på TV. Den mørke grønne fargen er konservativ og står for velferd.

GUL

Gult er en glad farge som tiltrekker seg mye oppmerksomhet. Den symboliserer lykke og varme. Gult fremmer konsentrasjon, og derfor gule “Post It” lapper. Et gult rom øker kroppens varme og stimulans. Gult er en positiv farge men likevel er det en farge som lett gjør at folk mister styring på temperamentet. For mye gult kan bli voldsomt, og er vanskelig å se på. Det er vanskelig å sove i et rom som er gult, og små barn gråter oftere og mer i gule rom.

BLÅ

Blå som himmel og hav er evighetens farge. Blått er en av de mest populære fargene.
Blått får kroppen til å produsere beroligende kjemikalier og er derfor beroligende og fredelig.
Fargen står for ro og avspenning. Blått blir ofte av den grunn brukt på soverom. Blå rom er behagelige å være i. Fargen blått symboliserer lojalitet og blir anbefalt å bruke i jobbintervju. Mennesker blir mer effektive i blå rom. Vektløftere klarer å løfte tyngre vekter om treningsrommet er blått.

LILLA

Lilla er den kongelige fargen. Det er fargen som symboliserer det sofistikerte mennesket, og luksus og velvære. Fargen er både feminin og romantisk. Lilla er en farge som er svært sjelden i naturen og kan lett virke kunstig.

BRUN

Brun er jordens farge. Den er pålitelig og solid og symboliserer naturen. Brunt kan om den er lys stå for originalitet, men kan også være trist og tankefull. Brunt, rødt og grønt er farger som vekker appetitten innen matbransjen.

HVIT

Hvit symboliserer renhet og uskyld og brukes derfor av bruden. Hvitt reflekterer sollyset og regnes derfor som en sommerfarge.
Hvitt er en populær farge innen interiør og mote da den lett kan kombineres med andre farger. Hvitt er også brukt på sykehus for å signalisere renhet og sterilitet. Hvit farge gir også fred og ro.

SVART

Svart er fargen med makt og autoritet. Svart er også en populær farge innen mote fordi den får kvinner til å se slankere ut. Prester bruker svart fordi de underkaster seg Gud.

Leave a Reply

Your email address will not be published.