Embalse de Guadalest

Innsjøen ved Guadalest i Spania er et kjent turmål for mange. Hver runder jeg har vært her har jeg møtt turgåere på vei rundt sjøen. Kanskje mest brukt av de som lengter litt etter norsk landskap med fjell og vann.

Tekst: Brita Gabrielsen

Turen er fin både til fots og med sykkel. De store gå og de små sykle eller motsatt for den del, alt etter form og lyst til hver enkelt. Her kan alle sykler brukes alt etter rutevalg. En stor del av runden er på asfalt så for turgåere som ikke liker det er dette kanskje ikke det beste stedet.

Bli med i Facebook Gruppen: Vi som trives på Costa Blanca

Turen starer fra demningen i østenden av sjøen, dit er det merket fra CV-755 litt før du er helt oppe i Guadalest. Grei bilvei ned og parkeringsplass i enden av demningen.

Video av demningen ved Guadalest

Herfra går båten Barco Solar turer på sjøen. Start over demningen og det er bare å følge veien innover, veien går i småkupert terreng i mange svinger innover langs sjøen. Ikke bratt, men likevel flere bakker enn man kanskje forventer av en tur rundt en sjø. Flott utsikt opp mot Guadalest og alle fjellene innover. Som sagt asfalt det meste av runde, dette gjør det ideelt å ha med de som trenger sykkel, rullestol el. Om en ikke tar hele turen rundt sjøen er det et godt alternativ å gå en stykke, snu og gå samme vei tilbake.Her går en forbi olivenlunder, små gårder og gjennom skog. Og hvis en først lengter til Norge er det her du finner landskap som er nærmest det norske.

Det er noen veikryss underveis, men hold stort sett mot venstre det som er hovedveien rundt vannet. Når du er i vestenden av sjøen kommer du over ei bru og det går en vei innover dalen opp til Abdet. Sykler du runden er dette en fin avstikker. Ellers holder du også her til venstre og opp en lang bratt bakke mot Benifato.

Vel oppe den første kneika er det en stolpe med det etter hvert velkjente gul og hvitt merke på en vei til venstre ned en bratt bakke. Her skal vi ned, men det er kanskje nå tid for noen forfriskninger så fortsett bakken videre opp og inn i den lille byen Beniarda. Her finnes det flere barer som er greie for båe drikke og en matbit.

Turen fortsetter ned bakkene ved stolpen bratte svinger ned mot vannet. På en liten plass ender veien og vi skal over på en liten sti over en bekk. Litt dårlig fremkomlighet med sykkel her, men et er kun et kort stykke. Stien går en sving gjennom skogen også åpner det seg fin utsikt over sjøen. I et stidele har det liten betydning hvem du velger, men går du mot venstre kommer du på nærmest sjøen. Nå er det kun noen få lette kilometer tilbake til demningen. Herfra er det smal grusvei i idylliske omgivelser. Frodige markblomster og fantastisk utsikt mot fjellene.

På sykkel kan en med terreng-/hybrid sykkel følge samme rute som når du går. På racersykkel med smale dekk svinger en opp til Beniarda, gjennom byen og kommer videre opp på hovedveien litt vest for Guadalest.

På sykkel er dette en fin tur å kombinere om turen jeg skrev om i oktober som var med sykkel fra Altea til Guadalest på småveier nede i dalen. Fra mitt bosted i Captivador blir dette en runde på ca 45 km alt etter hvor jeg drar ned i dalen. Forholdsvis lett terreng men en lang tung bakke opp til toppen av demningen. Litt trim skal en jo ha.

God tur!

Se flere flotte bilder av demningen i Guadelest her