Blogg – Hvordan kommunisere med dine lesere

En blogg kan være et fantastisk hjelpemiddel hvis man ønsker å kommunisere og bygge et tett forhold til dine lesere, kunder og samarbeidspartnere. Men å bare opprette en blogg, og tro at kommunikasjonen starter av seg selv, blir helt feil. Det må som alt annet læres.

En av hovedreglene man må tenke på er å alltid skrive blogginnlegg som gir leserne noe av verdi. Enten det er tips til hvordan man løser et problem, har nyhetsverdi, tips til hvordan bli bedre på noe, eller innlegg som inkluderer leseren, og ber om deres synspunkter eller tilbakemelding på ting.

En av hovedreglene man må tenke på er å alltid skrive blogginnlegg som gir leserne noe av verdi. Enten det er tips til hvordan man løser et problem, har nyhetsverdi, tips til hvordan bli bedre på noe, eller innlegg som inkluderer leseren, og ber om deres synspunkter eller tilbakemelding på ting.

Å skrive blogginnlegg bare for å promotere et produkt eller tjeneste vil aldri gi deg muligheten til å knytte et bånd til dine lesere. Det vil i de fleste tilfeller bare skyve dem unna, og hindre at de kommer tilbake til bloggen din igjen ved en senere anledning. Hold fokus på å gi verdi til dine lesere, hvis de synes bloggen din er god, så vil de uansett bli nysgjerrige på hvem du er, og hva du driver med. Husk at det er mange som leser bloggen din for første gang, og da er viktig at hvert blogginnlegg har så høy kvalitet at de ønsker å lese mer, vite hvem du er, og hvilke produkter og tjenester du eventuelt selger. Hvordan tror du da et blogginnlegg som er ren reklame for et produkt eller tjeneste ville engasjert leseren?

Folk deler og anbefaler blogginnlegg som de selv synes er gode med sine venner i de sosiale medier som Facebook, Twitter, YouTube og LinkedIn. De kommenterer, gir omtaler, og linker til gode blogginnlegg som de mener andre bør lese. Det er dette alle bloggere ønsker, og gjør ikke leserne dine det idag, er ikke innholdet ansett som godt nok. Så tenk nøye gjennom hva du vil oppnå med ditt blogginnlegg, og hvem som er målgruppen din. Gå i dybden og lær deg hvordan skrive gode blogginnlegg.

Tips til hvordan kommunisere og bygge et tett forhold til dine lesere

Hva ønsker du å oppnå med blogginnlegget?

Du vet helt sikkert hvem målgruppen din er, men hvordan kan du vite hva målgruppen din lurer på eller ønsker å lese? Vel da er det bare en ting å gjøre, RESEARCH. Besøk andre blogger innen din bransje eller nisje, diskusjonsforumer, magasiner, og fagblader. Se hva leserne deres lurer på, problemstillinger, generelle bransjerelaterte utfordringer, og skriv dem ned. Bruk din ekspertise på feltet, og gi dem løsningen på sine problemer. På den måten blir bloggen din sett på som en ressurs, og blir delt med andre.

Gjør du denne jobben skikkelig vil du aldri gå tom for ideer eller temaer å skrive om, og du vil hele tiden fore dine lesere med aktuelt stoff som engasjerer dem. Når det kommer nyheter innen din bransje eller nisje. Sørg for å være tidlig ute å skrive om dem. La det bli din blogg leserne får nyhetene fra.

Svar alltid

Svar alltid når dine lesere legger igjen en kommentar, eller tar kontakt, så sørg alltid for å svare. Uansett om det er en hyggelig tilbakemelding eller kritikk av ditt blogginnlegg. Andre lesere vil da se at du tar leserne dine på alvor, og at du bryr deg om dem. Slett aldri saklige negative kommentarer, respekter at andre kan ha et annet syn på ting en hva du har. Benytt sjansen til å si at du forstår hva de mener, oppsummer kort dine synspunkter, og til slutt takk dem for deres tilbakemelding. Det kan være veldig fristende å slette kommentarer som ikke er av positiv karakter, men se det heller som en mulighet til å knytte et tett forhold til dine lesere.

Et veldig godt eksempel på hvordan takle negative kommentarer på en helt fantastisk måte, er bloggen til klesprodusenten Stormberg. I en annonsekampanje hadde de brukt et bilde av et homofilt par som gikk hånd i hånd i Stormberg klær og luftet hunden sin. Dette skapte en god del reaksjoner, men som du ser på linken, er dette et klasseeksempel på hvordan håndtere negative kommentarer. Se innlegget her

Spør om leserens mening og oppdater

Mange skriver et blogginnlegg i den mening at her at skal de få ut et budskap og det er det. De glemmer at de ved å inkludere leseren kan øke verdien av blogginnlegget, ved at leserne kommer med sine synspunkter eller tilleggsinformasjon. Min mening er at et blogginnlegg aldri blir ferdig, ting endrer seg, og ny informasjon som gir innlegget mer verdi kommer. Da er det også viktig at du som har skrevet blogginnlegget følger opp på en god måte, og oppdaterer blogginnleggene med den nye informasjonen. Det er merarbeid, men hvis man ser på de positive effektene med det, så ser man helt klart nytten av å gjøre det.

Her kommer noen gode grunner

  • Når du har oppdatert med ny informasjon, gir det deg en god grunn til å fortelle om det. Du kan da relansere innlegget som nytt, ved å påpeke på ny og oppdatert informasjon.
  • Leserne får en oppfatning om at du følger med , og setter pris på lesernes tilbakemeldinger
  • God effekt i forhold til rangeringen av ditt blogginnlegg om temaet i søkemotorene. Oppdaterte blogginnlegg rangerer ofte høyere enn eldre innlegg.

  • Bruker du et tips som du har fått i en kommentar eller tilbakemelding fra en leser, så husk på å takke vedkommende for det. Alle liker å bli satt pris på, og dette vil være med på å knytte bånd til dine lesere.

    Hent kunnskap utenifra

    For en tid tilbake skrev jeg et blogginnlegg om hva en god bedriftsblogg skal inneholde. Etter at jeg hadde publisert innlegget fikk jeg en kommentar med et spørsmål som jeg ikke helt visste svaret på. Det jeg da gjorde var å svare vedkommende at dette skulle jeg undersøke, og komme tilbake til når jeg hadde et svar. Deretter sendte jeg en mail til ulike selskap som har ekspertise på området, og spurte dem om de kunne svare direkte på bloggen.

    Selskapene så dette som en god mulighet til å vise sin ekspertise, og svarte velvillig på spørsmålet. På den måten fikk personen som la igjen en kommentar god oppfølging, og fikk i tillegg svar fra profesjonelle innen sitt felt.

    Involver dine lesere

    Har man blogget en stund, og har opparbeidet en gjeng med faste lesere, så kan man benytte seg av dette til å få hjelp til å løse en oppgave innad i virksomheten. Fordelen og virkningen med dette er helt enorm. Du gir lesere som allerede har et forhold til bloggen din, mulighet til å bidra og gjøre den bedre. Og er man tilhenger av noe, som vil man gjerne bidra for å hjelpe.

    For å forklare hva jeg mener her, viser jeg nok en gang til klesprodusenten Stormberg, og hvordan de løste oppgaven når de skulle ha et slagord til en av sine sponsede aktiviteter. Som du vil se fikk de stor respons og mange gode forslag å jobbe med.

    Vi elsker å dele

    Gi leserne muligheten til å dele dine blogginnlegg med andre. Selv om dette kan virke veldig opplagt, så vil du bli overrasket over hvor mange som faktisk ikke inkluderer dette på bloggen sin. Sørg for at bloggen din inneholder sosiale knapper som gjør at de med et tastetrykk kan dele blogginnlegget med andre. Tenker da først og fremst på Facebook, Twitter og LinkedIn.

    I tillegg til vanlige kommentarfelt på bloggen, så installer Facebook Comments. Dette fungerer på samme måte som et vanlig bloggkommentar, men kommentaren deles også Facebook.


    Et annet tips er rettet mot WordPress.org brukere. Installer et plugin/innstikk som heter Thank Me Later. Det dette helt geniale lille verktøyet gjør, er å sende den som har lagt igjen en bloggkommentar en epost hvor de da blir takket for å ha lagt igjen en bloggkommentar på bloggen din. Du kan selv redigere og velge teksten på mailen som blir sendt ut. For leseren ser det ut som du har lest kommentaren deres, og umiddelbart sendt dem en mail for å takke for det.

    Hold dine lesere oppdatert

    Hvilke muligheter gir du dine lesere til å holde seg oppdatert på hva som skjer på bloggen din? Tror du leserne dine går rundt å tenker på bloggen din hver dag, og at de kommer tilbake av seg selv for å se om du har oppdatert med noe nytt? Vel, det skjer i veldig liten grad, bare tenk på hvor mye som stjeler oppmerksomheten i det daglige. Det er ikke sikkert de husker navnet på bloggen din engang. Derfor er det viktig at du gjør det lett for dem å holde seg oppdatert. Opprett tjenester som automatisk gir dem beskjed når det er kommet noe nytt.

    Her er noen gode hjelpemidler

  • Skaff deg en RSS Feed gjennom Feedburner
  • Gi dem muligheten til å bli tilhenger av facebooksiden til bloggen din. Har du en profil for virksomheten din på Facebook, så gi dem muligheten til å bli tilhenger av den. Det samme gjelder andre sosiale nettsteder som Twitter, LinkedIn og YouTube.
  • Har bloggen eller bedriften et nyhetsbrev, sørg for at leseren enkelt kan melde seg på nyhetsbrevet.

  • Hvordan kommunisere med dine lesere er et stort tema, som det har blitt skrevet mange bøker om. Har her tatt med noen av de viktigste elementene, men anbefaler at du tester litt selv for å se hva som fungerer for din blogg.