Bedrift Reklame- Vet du hva du får ut av annonseringen din?…

Alt for mange bedriftsledere har ikke peiling på hvilke nytte annonseringen deres har i de ulike mediene. De hever fingeren i luften og kjenner hvor det trekker før de tar en avgjørelse på hvor de skal annonsere. Mange annonserer fordi konkurrentene deres annonserer i samme mediet, eller fordi de har hørt en historie om at andre bedrifter har lykkes der. Det blir som lotto, og satse på gevinst hver helg.

Tekst: Sigve Kommedal

Antall norske medier i spania som retter seg mot det norske markedet er mange. Men hvilke av dem er riktig for deg, og hvem gir deg høyest avkastning på din annonsering? Mange gjør tabben ved å prøve litt i alle for å se hvordan det går, uten å dokumentere resultater eller lønnsomhet på annonsene. Her kommer noen tips til hvordan måle resultater fra din annonsering.

Slik måler du trafikk på nettsider
Det fine med internett er at alt kan måles i detalj. Hvor mange visninger annonsen din har hatt, hvor mange som har klikket på den, og hvor mange av disse besøkende som har kjøpt eller bestilt en tjeneste på dine nettsider. Perfekt for annonsører, men allikevel er det veldig få som i hele tatt spør mediet de ønsker å annonsere i om å dokumentere besøkstall, eller gi dem rapporter som viser tallene for annonseperioden.

Dette er viktig for deg som annonsør
Kaster du penger ut av vinduet, eller er dette et medium som gir deg god gevinst på din investering? Ryddige medier gir deg disse tallene og rapportene uoppfordret, de gir deg besøkstall før annonsering, og gir deg rapporter for din annonse etter første annonseperiode. Dette fordi at du som kunde da skal kunne ta en avgjørelse på om dette var en mediekanal for deg som ga deg avkastning. Hvis ja blir du en langvarig fast kunde, hvis ikke vet du at du ikke trenger å kaste bort flere kroner der mer.

Hvordan kan man sjekke at disse besøkstallene som mediene oppgir er riktige? Helt 100 prosent kan du ikke være men det finnes jo noen kontrollpunkter som kan være greie å merke seg.

1. Sjekk din egen statistikk på ditt domene, og kontroller antall besøkende du har fått fra mediet du har annonsert i. I tillegg installer Google Analytics for å få bedre innsikt.

2. Nettstedet UrlSpion.no gir deg innsikt i trafikk på nettsider som åpen kildekode. Du kan også bruke www.Alexa.com eller www.Domaintools.com.

3. Se på rapportene du får. Står det hvilket verktøy de bruker for å måle trafikken, er det en utskrift fra et statistikkverktøy, eller ser det ut som det er produsert selv? Er det store avvik på hva du finner ut selv til det som står på rapporten du får fra mediet, bør det ringe en liten varsellampe.

Slik måler du resultater fra magasiner og tidsskrifter
I motsetning til internett så er det ikke så lett å måle resultater ut ifra annonser i magasiner og tidskrifter. Det man kan merke respons på er om kunden gir beskjed hvor de har sett annonsen eller at man annonser kun for et spesifikt produkt eller tjeneste i det aktuelle mediet.

Tips til hvordan spore respons på din markedsføring i magasiner og tidsskrifter – Er du en lokal leverandør, kan du gi prosenter hvis de klipper ut annonsen og tar denne med i butikken når de handler. Eller gi en fordel eller prosenter hvis de oppgir hvor de har sett annonsen ved bestilling pr telefon eller på Internet. – Alltid spør dine kunder i butikken eller på internett hvor de har sett annonsen eller hvordan de har hørt om din bedrift. Koster deg ingen ting å spørre, og kunden svarer gjerne på det. Noter ned hvor hver kunde kommer fra, slik at du sitter med dokumentasjon på hvor det lønner seg å annonsere.

Det er viktig å vite hva man får igjen av kunder, kroner og øre på sin annonsering. Annonserer man feil, kaster man bort mye penger og tid på ting som ikke fungerer. Ta tak i dette nå, og begynn å dokumentere hvor du får respons på din annonsering, og hvor det er lønnsomt for deg å annonsere!

Leave a Reply

Your email address will not be published.