Almedia

En lett tur i dag i noe jeg vil tro er ukjent terreng for de fleste. For meg var det i hvertfall et nytt ”fjell” som jeg ikke har funnet i noen av turbøkene jeg har. Ved hjelp fra naboene og www.wikiloc.com fant jeg likevel en fin runde som er verdt en utflukt.

Almedia er åsen opp for Callosa d’en Sarria. Noe egentlig fjell kan vi kanskje ikke kalle det, høyeste punkt er 680 meter og vi er omkranset av adskillig høyere åser. Oversikten over fjellene omkring er flott og det er lett å se ut mange av de tidligere turene.

Jeg parkerte øverst i Callosa i Spania, tok sikte på betongtårnet litt opp i skråningen over byen og fant en grei grusplass ved de øverste husene. Valge å ta den tunge biten først og gikk rett oppover mot toppen. Betongvei først et stykke mot venste og videre opp mot Almedia antenneanlegget. Stien svinger av nedenfor mastene, men er nokså utydelig. Lett å finne den igjen rett ved den øverste masten. Uansett er det ikke så farlig med stien, så lenge du går oppover er du på rett vei. Lange bakker og nesten som i norske fjell at det vi først tror er toppen ikke er det likevel. Utsikten på vei opp er fantastisk og en har mange gode grunner for å ta noen ekstra stopp for å nyte dette.

Vi kommer sakte og sikkert opp over Callosa og kan se mot Leon Dormido, Sanxet, Cumbre del Bernia osv. Og selv om bakkene opp her er lange og tunge er det også de eneste bakkene som er på turen. Vi får her all stigningen først og resten av turen er lett å gå. Ved varden på toppen forsetter vi eggen innover. Stien er liten og smal, men forholdsvis grei å følge. Vi følger den nedover eggen, utsikt mot demningen ved Embalse de Guadalest og Xorta. Et fjell jeg ennå ikke har vært på, men må prøve å rekke det også før mitt år her på Costa Blanca er slutt til sommeren.

Stien går slakt nedover og vi kommer ned mot en skog, stien går i venstrekanten på denne og videre innover på omtrent samme høyde. Etter en snau kilometer etter at skogen starter svinger stien nedover og vi møter på en adskillig større sti som vi nå skal følge nedover dalen tilbake mot Callosa. Her går vi nede i en smal dal på en god sti. Fine slynger nedover og hele tiden med utsikt mot Sierra Bernia. Ved en gård med geiter og sauer kommer vi ut på veien. Den følger vi videre ned dalen og tilbake mot Callosa. Ca 3 kilometer etter vei, men vi går gjennom frodig og variert kulturlandskap.

Flott utsikt og mye å se på. Alt er ikke like vakkert som de uendelige mengdene drivhus for nisperosen. Er nok en nødvendighet for å få denne delikate frukten moten. Rakk å nyte flere av dem på vei tilbake til bilen. Totalt er turen 8 km. God tur.