Aitana – Costa Blancas høyeste fjell

Det er et stort utvalg av turbøker for området vårt, både norske, engelske og sikkert andre språk også. Og jeg har stor glede av å finne turer i disse, de gir inspirasjon og gjør det lett å finne rett vei til flotte turmål. I tillegg er de fleste rutene godt merket i terrenget så det byr sjeldent på problemer å finne frem.

Sierra de Aitana i Spania er et spennende område, selv om toppen ikke gjør så mye ut av seg. Den er dekket med militære anlegg, master og høye gjerder som en ser store deler av turen opp. Og en asfaltert vei opp fra andre siden er heller ikke det du forventer å møte når en endelig når en høy topp. Likevel er dette en tur å anbefale!

Veibeskrivelse – turen til fjells

Vi kjører CV 70 vestover, ca 3 km forbi avkjøringen til Guadalest. Svinger av mot Benifato og like før sentrum svinger du til høyre. Det står et skilt her mot Font de Partagat. Så er det bare å følge veien ca 5 km oppover i bratte svinger. Her oppe er det stort friluftsområde med griller, sitteplasser og selvfølgelig kilden som har gitt navn til stedet med godt drikkevann. Ingen grunn til å dra med seg vann hjemmefra på denne turen. Flotte fjellformasjoner og fantastisk utsikt gjør dette til et fint utfluktsmål selv om en ikke ønsker å gå på tur.

Bli med i Facebook Gruppen: Vi som trives på Costa Blanca

Herfra følger vi merket sti oppover, skilt med teksten ”Sender Botanic del passet de la Rabosa” og de vanlige gul/hvite merkene viser vei. Første delen går på grusvei før det går over på en smal sti. Variert terreng med både frodig flora og steinur oppover mot de steile fjellveggene foran oss. Og selv om det går oppover er det ikke veldig harde stigninger. Ca halvveis passere vi en ny kilde, Font de Forata, og det er godt drikkevann her også.

Nå går stien på skrå opp mot venstre og gjennom en ”botanisk hage”. Mange planter er merket med navnskilt. Foran og over oss ser vi steinura og kløfta vi må gjennom. Det er lurt å følge godt med på merkene her for det er ganske utrolig at det er mulig å komme gjennom. Stien går rett mot fjellveggen og man kan undre seg over hvor i all verden stien gjør av seg. Etter noen meter smal, litt luftig sti, noen trappetrinn opp, og to smale fjellsprekker, er en plutselig på den andre siden. Og sprekkene er smale, de kalles ikke ”Fat mans agony” uten grunn. Likevel vil nok de aller fleste komme seg gjennom og kunne fortsett turen.

På andre siden møter vi en helt annen ”verden”. Slake fjellvidder avbrutt av uendelig dype kløfter og steile fjellvegger med merkelige dryppstensformasjoner. Dette må være et eldorado for geologer! Det er ikke vanskelig å fantasere om kraftige jordskjelv i fjerne tider når en er her! Område her er virkelig verdt turen opp, og for min del mye bedre enn selv toppen.

En fantastisk utsikt

Stien til toppen svinger opp mot venstre på kanten av skrenten. Slak sti helt opp og selvfølgelig en storslått utsikt når en når opp. Vi valgte samme rute ned igjen, med ansiktet nedover ser en alt en ikke så på vei opp. Det er også mulig å fortsette vestover eggen og gå en sti rett ned mot Font de Forata. Veien er lett å se ut når en står på toppen. Det er mange andre ruter å velge opp og ned så det blir nok flere turer hit. Denne turen er enkel å gå for de fleste.

Siden parkeringsplassen ligger på nesten 1000 moh er det få høydemeter å gå opp, god sti og grusvei hele veien. Bortsett fra noen få meter som er med å gjøre turen til en ekstra fin opplevelse. God tur!