Agustín Ibarrola – Avduking av minnestatue i Alfaz del Pi

Nå skal statuen endelig reises i Alfaz del Pi, til minne om ofrene i Oslo og Utøya 22. juli 2011. Statuen er en gave til det norske folk fra den anerkjente baskiske kunstneren Agustín Ibarrola. Det blir en høytidlig avdukning 15. juni i parken i Calle de la Constitución (der den norske klubben nå bygger sitt nye klubbhus) i Alfaz del Pi. Tilstede vil være lokale kommunepolitikere fra Alfaz del Pi og politikere fra Oslo.

Tekst: Bente Puig

Skulpturen er i metall og måler hele fem meter i høyde, og veier 5 tonn. Kunstneren har selv sett seg ut plassen den bør står på i parken, rett over veien for det nye klubbhuset til den norske klubben i Alfaz del Pi. For han er det viktig at den står på en solfylt plass slik at den kommer til sin rett og folk ser den.

Kampen mot terrorisme er noe som opptar den 83 år gamle kunstneren. Han har laget mange skulpturer til minne om ofre for den baskiske terrororganisasjonen ETA i Spania. – Denne skulpturen er mer enn en dekorasjon, den er fylt med mening og symbolikk, uttalte kunstneren da han var i Alfaz del Pi i Spania i fjor sommer. Kunstneren tar avstand fra ethvert angrep på mennesker som følge av en ideologi. – I dag er menneskene ment å leve sammen fordi man mer enn noengang opplever sterkere de globale omstendigheter på jorden, sier han.

Leiebil Alfaz del Pi – Garantert billigst

– Ibarrola er ikke en hvilken som helst kunstner, men en av de største. Det er en ære for oss at Ibarrola vil overrekke oss denne skulpturen til minne om de 77 ofrene for terrorangrepet i Oslo, uttalte ordfører Vicente Arqués under kunstnerens besøk i Alfaz del Pi.

Agustín Ibarrola ble født i Bilbao i Vizcaya i 1930, og bor fortsatt der sammen med sin kone, som forøvrig er fra Altea. Som 18-åring holdt Ibarrola sin første utstilling med malerier. Samme året mottok han stipend fra rådhuset i Bilbao og provinsregjeringen i Vizcaya, og flyttet til Madrid for å studere ved atelieret til kunstneren Daniel Vázquez Díaz i to år. I denne perioden tok han sine første steg inn i kubismens verden. I 1950 ble Ibarrola kjent med en annen kunstner som fikk stor innflytelse på hans arbeider, den baskiske skulptøren Jorge Oteiza. Her ble han introdusert til konstruktivismen.

Etter å ha holdt mange utstillinger i Spania, flyttet kunstneren til Paris i 1956 der han ble kjent med andre spanske kunstnere. Sammen med José Duarte, Ángel Duarte og Juan Serrano dannet de kunstnergruppen “Equípo 57” ved Café Rond
Point. Det er i denne perioden Ibarrolas arbeider preges av konstruktivismen.

I 1960-årene begynte Ibarrola å bli politisk engasjert. I perioden frem til 1973 ble han arrestert og fengslet flere ganger for sin kommunistisk-militære kamp. I ettertid deltok han i demonstrasjoner, som i 1967 førte til nok et fengselsopphold. Under alle fengselsoppholdene ble kunsten holdt i hevd, og flere arbeider ble ferdiggjort innenfor
murene. I 1963 deltok Ibarrola i en kunstutstilling i London, der hans verker ble sammenlignet med Goyas krigsmalerier
“Desastres de la Guerra”.

På 1980-tallet begynte Ibarrola å lage skulpturer, blant annet statuer til minne om ETAs ofre. Da han ble pensjonist
laget han “Bosque de Oma” like utenfor byen Guernica. I denne fargerike skogen brukte kunstneren trærne som lerret. Dramaturgen Pedro Villora hentet inspirasjon fra denne skogen til sitt drama “Electra en Oma”. Med “Bosque de Oma” som
utgangspunkt, laget Ibarrola en ny skog, denne gangen i Salamanca, kalt “Bosque Encantado”. Denne skogen befinner seg ved leiet til Tormes-elven, og består av døde almetrær angrepet av sykdom. Dette fant Ibarrola fascinerende, og ble
inspirert til å lage denne fargerike skogen sammen med elever fra kunstakademiet ved universitetet i Salamanca. Motstandere av Ibarrolas politiske overbevisninger vandaliserte store deler av kunstnerens kunstsamlinger utstilt i Baskerland. I 2000 ble hundre trær i “Bosque de Oma” avbarket og to trær ble saget ned av skogseieren selv.

I senere tid har kunstneren vaert aktiv i kampen mot ETAs terorhandlinger i Baskerland, og er en av grunnleggerne bak plattformen “Basta Ya” og forumet “Ermua” hvis logo er “El Faro” laget av Ibarrola i 1998. Han har ved flere anledninger vist sin støtte til det politiske partiet “Unión Progreso y Democrácia”, som er en direkte følge av stiftelsen av plattformen “Basta Ya”. Kunstneren donerte to kunstverk for å skaffe kapital i forbindelse med dannelsen av partiet.

Kunstnerens mest kjente kunstverk er “El bosque de los tótems” (1996) ved Estación de Príncipe Pío i Madrid, “Ola
a ritmo de txalaparta” (1986/1987) ved Estación de Chamartín i Madrid, “Viaje al infinito” (1985) ved Estación de Abando i Bilbao og “los Cubos de la Memoria” i havnen i Llanes, noen enorme betongterninger malt med sterke farger.




Leave a Reply

Your email address will not be published.