5 tips for økt salg av produkter på bloggen din

Mange har annonser på bloggene sine i håp om å kunne tjene noen kroner i provisjon på et eventuelt salg. Det de fleste ikke tenker på,  er hvordan de kan presentere annonsørene for å oppnå høyest mulig salg, samtidig som det ikke stjele oppmerksomheten bort fra innholdet på bloggen din.

Det er viktig å holde fokuset på innholdet på bloggen, men har man først valgt å ha annonser på bloggen sin så bør det gjøres riktig.  I dette innlegget gir jeg deg fem tips som kan gi økt salg av produkter og tjenester på bloggen din.

#1 Ha annonser som er relatert til det temaet du skriver om

En blogg som handler om gode turopplevelser i skog og mark, bør velge annonsører relatert til det å gå på tur. F.eks sko, turklær, gps, sikkerhetsutstyr, magasiner, turmat osv. Alt annet av annonser som ikke er relatert til temaet du skriver om bør du unngå.

#2 Ha få men tydelige annonseplasser til annonsørene

Det mange gjør feil er å overøse bloggene sine med annonser om alt mulig. Skal du først ha annonseplasser på bloggen din, så velg ut et par plasser som har god eksponering. Men ikke la annonsene være forstyrrende for innholdet på bloggen din. Hold fokuset på innhold, og ikke på salg.

#3 Produktet som du promoterer bør du stå inne for og bruke selv.

Det er din blogg og det er deg leserne har en relasjon til. Da bør også produktene som du reklamerer for være produkter som du selv bruker og står inne for. Ville du anbefalt et produkt til en venn som du selv ikke bruker eller har god erfaring med?

#4 Skriv redaksjonell tekst eller lag en video om produktet du promoterer

Mange verger seg mot det å ha annonseplasser på bloggen sin. Det du da kan gjøre er å skrive redaksjonell tekst om produktet eller tjenesten du ønsker å promotere, og helt til slutt legge inn en link hvor de kan få kjøpt produkter. De fleste annonsører og annonseprogrammer aksepterer bruk av linker istedenfor rene bildeannonser. Redaksjonell tekst og video selger mye bedre enn bannerannonser. Folk ønsker å vite andre brukeres erfaringer med produktet før de bestemmer seg for å kjøpe det. Ved å skrive redaksjonelt eller ved å bruke video, så har du muligheten til å fortelle leserne om dine egne erfaringer med produktet, hvilket resultat du har oppnådd ved å bruke det, og komme med egne tips til bruk av produktet.

#5 Ikke fokuser på å selge produkter eller tjenester til leserne dine

Respekter leserne dine og hold fokuset på å gi et godt innhold på bloggen. Det vil skape et godt og langvarig forhold til leserne dine. Begynner du å ”pushe” produkter og tjenester fra første stund uten å ha bygget en god relasjon på forhånd, vil leserne forsvinne. Det er stor forskjell på å anbefale produkter og tjenester du bruker selv og er godt fornøyd med og som er relatert til emnet du skriver om på bloggen,  enn å ha en blogg der hovedmålet er salg.

Kort oppsummert så handler det om å ha annonsører relatert til det temaet som du skriver om. Velg annonsører som promoterer produkter som du selv bruker eller har god erfaring med, og ha få men tydelige annonseplasser som har høy eksponering, men som ikke forstyrrer eller stjeler oppmerksomheten bort fra innholdet som du presenterer.

Er du ny og ikke har god erfaring med det å ha annonseplasser på bloggen din, så er TradeTracker Norway et godt sted å begynne. De har en mengde kjente norske annonsører som det er mulig for deg å promotere. Begynn der og prøv deg frem. Skap dine egne erfaringer på hva som fungerer og ikke fungerer til leserne av din blogg.