Xirles

Xirles en flott tur på Costa Blanca i Spania. Det har blitt mange toppturer og fjellturer i det siste. Og for mange av oss er det ikke det å nå en topp som er det viktigste med en tur. For meg er det viktigere med selve turen, være ute, være i aktivitet, se noe fint, høre fuglesang osv. Og heldigvis har vi mange muligheter til slike opplevelser uten at vi absolutt må gå i bratte fjellsider.

Tekst: BRITA GABRIELSEN

Dagens tur kan enten gås eller sykles. Den er 12,5 km og til sammen kun 300 meter stigning. Hvor lang tid en bruker varierer selvfølgelig mye, men de fleste vil gå turen på 2 – 2,5 time uten pausene. Det er ingen evigvarende stigninger og vi går gjennom fruktåkrer, store furuskoger og i den frodige elvedalen.

Bli med i Facebook Gruppen: Vi som trives på Costa Blanca

Turen starter i landsbyen Xirles

For å gå turen kjører du til Xirles i Spania, denne lille fargerike landsbyen nordvest for Polop. Kjør til Polop og ta til venstre i rundkjøringen nærmest sentrum. Noen hundre meter oppover går veien til Xirles inn til høyre. Parker på plassen akkurat når du kommer opp bakken og inn i landsbyen. Turen starter ved en smal betongvei som går ut i det øverste venstre hjørne av Xirles. Høres diffust ut, men lett å finne når du først er der. Turen er i starten sporadisk skiltet med Pr CV 15, og går inn til Chines.

Starten går på hardt underlag på betongveien, men etter en kilometer deler veien seg og vi skal veien på skrå litt mot høyre oppover bakken på grusveien. Er skiltet her, men skiltet peker litt i ”alle” retninger og ikke så enkelt å forstå. Litt stigning oppover gjennom skog og snart er det fruktåkrer og fin utsikt mot Leon Dormido. Følg hele tiden det som ser ut som ”hovedveien” og selv om den svinger en del steder skal vi hele tiden nordover og vestover samtidig. Går gjennom flott furuskog og med en del hus og frukt-og mandelåkrer innimellom.

Etter 4,5 kilometer er vi på turens høyeste punkt og har utsikt innover mot Guadalest. Her møter vi på asfaltvei igjen og følger denne ned til Chines. Dette er en fraflyttet liten landsby, som visstnok våkner til liv på sommeren. Her er det noen få hus, skole, kirke, restaurant, alt stengt og delvis forfallent. Ingen kaffe å få kjøpt, så ta med din egen niste og nyt lunsjen her.

Nå går turen videre på veien bratt nedover fra Chines. Kommer snart ned på gamleveien mot Guadalest, rett ved brua og Motormuseet. Følg denne noen 10-tallsmeter oppover og ta så veien som går bratt ned til elva og under den flotte steinbrua.

Her er det dårlig grusvei nedover langs elva, frodig vegetasjon, sprede gårder og trivelig å gå. Veien kan følges helt fra dammen ved Guadalest og ned til Altea, men den turen har jeg skrevet om tidligere. På denne turen går du ca 3,5 km nedover. Her er det lett å gå, lunt og varmt og i nydelige omgivelser. Mye frukttrær, skyhøy bambus og du kan også få se store fugler fly opp fra elva. Det går av mange veier, men så lenge du holder deg stort sett langs elva går det bra.

Etter drøyt 3 km krysser veien nok en gang elva og noen få meter etter er det et veikryss med flere veier, ta til høyre her. Veien går her langs appelsintrær og du ser snart ei lita bu helt inn til veien. Se bilde. Rett etterpå tar du første vei til høyre. Denne er først grus, men går snart over til betong og går oppover fra elva. Følg denne og du er etter et par kilometer tilbake i Xirles og bilen.

Turen er også flott på sykkel

På sykkel: Jeg har tatt denne runen på sykkel mange ganger, hjemmefra her ved Cautivador er det fint å sykle over skogen og inn på veien i La Nucia og videre til Polop og Xirles. Fra Alfas/Albir område er det uansett ikke lenger opp hit enn at det blir en overkommelig tur for alle som liker å sykle. Fra Xirles følges rundturen som beskrevet. Gode veier stort sett hele veien, men noe ujevnt nede langs elva. Går bra med alt unntatt racersykkel. Forleng gjerne turen ved å følge veiene langs elva helt ned til Altea. Dette er en lett tur å gå, i varierte omgivelser og med mye å se på.