Spanske postbiler tåler ikke norsk klima

Posten Norge har kjøpt to hundre elektriske kjøretøy fra den spanske bilprodusenten Comarth i Murcia til rundt 20 millioner kroner for å oppnå målsettingen om å redusere Postens samlede CO2-utslipp med 30%.

Tekst: Bente Puig

Mange postbud i Norge er misfornøyd med de nye batteridrevne bilene. De mener bilene ikke tåler frost. De postansattes fagforening har mottatt mange bekymringsmeldinger fra postbud i hele landet. Ved postterminalen i Bodø har den nye miljøsatsingen blitt stuet bort i et hjørne. Grunnen er problemene med dårlig batterikapasitet hos de spanske kjøretøyene. Mange postbud landet rundt har også gitt uttrykk for at de føler seg utrygge, og at kjøretøyene er for ustabile, spesielt på vinterføre.

– Det går på retningsstabilitet når det er glatt, samt at man føler seg utrygg ved tett trafikk som det ofte er i øyene der de elektriske kjøretøyene ferdes. Disse eljeepene er ikke laget for vinterføre og de utfordringene man står ovenfor. De er også trangere enn vanlige biler som posten bruker i dag. En fullastet jeep vil ha dårlig bremsestabilitet, og jeg savner en skikkelig test av kjøretøyene, Dette er ikke fremtidens kjøretøy, i hvert fall ikke her i Bodø, sier Hans-Anton Stenersen, distriktstillitsvalgt for Postkom.

Trenger du leiebil? Garantert billigst

Posten Norge har totalt ti tusen kjøretøy, og to hundre av disse er altså de elektriske jeepene fra Spania. Disse kjøretøyene er plassert rundt i hele landet. Prislappen er på rundt et hundre tusen per stykk, og til sammen er det brukt 20 millioner kroner.

– Vi er veldig glade for alle tilbakemeldinger vi får. Vi tar alle tilbakemeldinger på alvor, sier Pål Jakobsen, informasjonssjef i Posten. Han innrømmer at det har vært en del problemer med innfasingen av de nye kjøretøyene, blant annet med tanke på dårlig batteriutnyttelse. Samtidig har det vært en betydelig fremgang i utviklingen i forhold til de første jeepene som ble testet ut for noen år siden, sier han som understreker at bilene er kommet for å bli.

At noen av bilene ikke blir brukt på grunn av dårlig batterikapasitet tar Jakobsen med knusende ro.

– Det blir gjerne noen barnesykdommer når man skal ta i bruk ny og miljøvennlig teknologi som det Posten her gjør. For oss er det ikke noe dramatikk i at disse bilene ikke er i drift, sier Jakobsen.

Posten innrømmer at kjøretøyene har sine begrensninger i forhold til topografi og værforhold.

– Budene må kle seg etter forholdene, for dette er ikke kjøretøy som er vinterisolerte. Hensikten er å bruke disse i tettbygd strøk og med korte avstander, sier Jakobsen.

Representanter fra den spanske leverandøren reiser nå landet rundt for å oppgradere ladekapasiteten på de elektriske jeepene slik at de skal kunne virke lengre enn to timer. Mekaniker Sergio Paredes hos den spanske produsenten Comarth mener at kjøretøyene fungerer bra på vinterføre. Han sier at Comarth selger mange slike kjøretøy som golfbiler og hotellbiler i varmere strøk, men at de også blir brukt som postbiler i andre land.

Kilde: TV2


Leave a Reply

Your email address will not be published.