Spanias mange hvite elefanter

“A White Elephant” er et engelsk uttrykk for et dødfødt prosjekt, noe som har kostet en hel masse penger, men når det er ferdig så står det der ubrukelig mens pådrivere og politikere preiker seg varme om hvor flott dette prosjektet er. Det trenger bare litt tid…

Tekst: K.J. HERMANRUD

Av en eller annen grunn har Spania flere slike prosjekter enn vi har i Skandinavia. Vi har spurt den spanske økonomen Pedro Gomez som har bodd en årrekke i Sverige om å forklare dette og han sier: “Der er større kontroll med slike prosjekter i Skandinavia enn i Spania. Mens vi her gir stor myndighet til borgermestere og presidenter for delstater til å sette igang uten kontroll, så er det ikke slik der oppe. Som regel er det der en komite som utarbeider planen og setter opp budsjett. Så legges denne ut til høring og så stemmes det over planen. Her i Spania er det ofte én politiker som har en idé og så setter han igang!

Trenger du leiebil? Garantert billigst

Vi har ikke alltid de nødvendige bremsene,” smiler Pedro Gomez.

Spania har flere flyplasser som pressen har døpt ghost airports. I de siste tyve åra er det bygget 48 nye kommersielle flyplasser i Spania. Av disse er det 11, elleve, som går med overskudd! Her nevner vi noen av de mest kjente elefantene: Huesca åpnet sin flyplass i 2007 etter påtrykk fra flere politikere. De håpet at flyplassen ville bringe velstand til området. Huesca Airport er bare rundt 80 km fra Zaragozas store flyplass.

Ifjor tapte de 6 millioner euro. Butikker og spisesteder er stengt og plassen er betjent av én sikkerhetsvakt og én i kontrolltårnet i tilfelle privatfly ønsker å lande. Castellon flyplass ble ikke noe eventyr: En fantom flyplass nær Valencia; – som aldri har hatt en eneste ankomst eller avgang! Seks år tok det å bygge Castellon Internasjonale Flyplass. Og da den var ferdig og provinspresidenten Carlos Fabra klippet båndet , sa han stolt: Idag slutter Castellon å være den eneste Middelhavs-provinsen uten flyplass! Og dette hadde han rett i! Men den 225 millioner euro dyre plassen har fremdeles idag, i mars 2012, ingen fly!

En flott flyplass er den så visst, – med Europas lengste rullebane. Og det er nettopp denne rullebanen som nå er kommet i fokus: Luftfartsverket informerte nylig at rullebanen er for smal til at vanlige passasjerfly kan snu og ta av. Derfor må nesten tre kilometer med nylagt asfalt graves opp og fjernes. Offisielt åpnet ifjor, men fremdeles helt tom. Og løyvet lar tydeligvis vente på seg

I Ciudad Real, syd for Madrid, ligger den nye, flotte flyplassen som, da den var ferdig i 2009, skulle motta to millioner passasjerer i året. I 2010, landet det kun 31,000, i fjor ennå færre. Slik er det også i Lleida.

De har ikke råd til nok ansatte folk. En RyanAir flight, som kom inn for å lande, i februar iår, måtte sirkle i 35 minutter fordi plassens eneste flygeleder ikke hadde kommet på jobben ennå! Corvera Airport ved Murcia, litt syd for Alicante er også et eksempel på spansk elefantsyke. Den er nå ferdigstilt, men går med underskudd. Her er hva ministeren for offentlige bygg sa under åpningen i 2010: Dette er en internasjonal flyplass som, når den nå er åpen, vil kunne betjene opp til 16 fly pr. time! Dette tilsvarer rundt 2.200 passasjerer. President Valcarcet la til: Vi håper at denne flyplassen på kort tid vil få opp til 24.000 flights i året. Dette betyr mer enn 3 millioner passasjerer! Disse ghost flyplassene har én ting felles: De ligger mer eller mindre utenfor alfarveien og har etablerte flyplasser i nærheten!

Litt syd for Alicante ligger filmbyen Ciudad de la Luz , den store drømmen til Eduardo Zaplana som den gangen var president for delstaten Valencia. Tanken var at dette skulle bli en trøst for Alicante siden den store fornøyelsesparken Terra Mitica gikk til Benidorm. Idag er de begge blitt til hvite elefanter. Ciudad de la Luz dekker 320 mål og da den ble åpnet i 2005 gikk den det første året med overskudd og hadde ialt 59 film-produksjoner. Da hadde Ciudad de la Luz nesten 5.000 ansatte og framtida så rosenrød ut.

Men idag har Ciudad de la Luz store pengevansker og er nær ved å gå konkurs. Dette prosjektet, som ifølge de herrer politikere skulle bli et europeisk Hollywood, må nå be regjeringen i Valencia om hjelp for ikke å gå konkurs. De skylder nemlig idag over 190 millioner Euro og regjeringen prøver nå å privatisere Ciudad de la Luz, men da vil de jo miste sin investering på 180 millioner Euro.

Ingen god situasjon. Men ordreboken til Ciudad de la Luz er tom så det dreies ikke noen Oscar der for tiden. Hva med å starte opp med komedien: ZAPLANA OG DEN HVITE ELEFANTEN??

EN HYGGELIG ELEFANT TIL SLUTT:
Den irske billigkjeden PRIMARK åpner ny butikk i Alicante midt under krisen. PRIMARK er en stor kjede med varehus i Irland, England og på kontinentet. Dette er varehus nr. 234 så det er ingen nybegynner vi her har. I Spania har de allerede 24 varehus. Denne siste PRIMARK ligger på Gran Via Shopping Senter og dekker over 3.5 mål med forskjellige avdelinger i to etasjer. Sjefen for PRIMARK Spania, José Luis Martinez, sa til den spanske pressen: Hovegrunnen til at vi åpner i Alicante er at det her bor en stor koloni med utlendinger som kjenner PRIMARK hjemmefra og vet hva vi står for. Til høsten håper vi å åpne et varehus i La Zenia Shopping Senter på Orihuela Costa. Godt over 1,000 mennesker sto klare til å shoppe da dørene ble åpnet forleden. . Gran Via Shopping Senter som i de siste årene har hatt en tung tid kan kanskje komme igang igjen nå når de har fått en slik dynamisk, fresk nykommer som PRIMARK.

Denne artikkelen er tidligere publisert i magasinet Aktuelt Spania i 2012.


Bruk sjemaet under for å sammenligne priser fra leiebilselskapene i Spania. Garantert beste pris!
Takk for at du deler