Sanxet rundt

For et par uker siden var jeg så heldig at jeg fikk være med mine naboer Else og Otto på tur. De er godt kjent i alle fjell og var virkelig trivelig turselskap. Og for mitt vedkommende ble det tur til en nytt sted som ikke er så lett å finne uten gode tips og bra turbøker. Turen vi gikk var rundt Sanxet.

Tekst: BRITA GABRIELSEN

Sanxet er toppen rett bak Mont Ponoig og Puig Campana. Ikke like kjent som naboene, men en minst like fin fjelltur. Og nå på våren med mange vakre blomster er dette en jeg vil anbefale på det varmeste. Vi valgte å gå rundturen og ikke opp på toppen. Da slapp vi mange høydemeter, men fikk likevel flott utsikt hele veien og turen går i frodig og variert terreng.

Trenger du leiebil? Garantert billigst

Kjør til La Nucia, sving av mot Guadalest/ Alcoi(CV-70), ta til venstre i 5.rundkjøring inn en smal vei merket ”Camino”, følge denne først mot venstre og så noen meter senere opp til høyere. Veien er smal, men grei å kjøre helt opp til toppen av de bratte bakkene. Først grus, siden betongdekke. Her oppe på Mirador de Polop er det noe få parkeringsplasser og det er fint å starte turen herfra. Det er også mulig å kjøre lengre opp til Case de Dios, men veien er forholdsvis dårlig. Skulle parkeringen være full er det noen muligheter nedover langs veien.

Vi følger veien oppover til dette lyseblåhuset et stykke opp mot fjellet som kalles Casa de Dios. Her deler veien seg og på vei opp går vi mot høyre her. På vei ned kommer vi på veien som her går opp til venstre. Ca 1,4 km etter huset deler veien seg og vi holder til venstre. Noen hundre meter senere svinger veien brått og vi fortsetter over på sti som går av midt i svingen. Merket med blått på en liten stein. Stien svinger snart oppover og går rett opp mot fjellet. Etter 400 meter svinger en igjen mot venstre og vi går nå snart opp og innunder fjellveggen. Her er vi i et virkelig frodig område, forholdsvis med bekker som kommer ned fra fjellet. Det er utallige blomster og en dramatisk natur med steile fjellskrenter ruvene over oss. Utsikten ned mot Polop og dalen nedover mot havet er også flott.

Det ser lenge ut som stien skal stoppe rett mot fjellveggen, men den slynger seg fint opp i et smalt skar og over fjelleggen. Nå er vi straks fremme ved den siste stigningen opp. Her kommer vi opp pi på et platå og en flott dal med terrasser og lett terreng strekker seg innover. Lenger fremme kommer vi til et stort hus og en landingsplass for helikopter og litt lenger ned i skogen ligger det hus og hytter hvor buddhistiske munker holder til.

På turen vår svingte vi inn i skogen til venstre på sletta litt før dette huset. Lett å finne stien og den går gjennom skogen før en kommer over en fjellknause og utsikten blir plutselig helt ny. Nå mot Selladalen, Puig Campana og den karakteristiske fjelleggen som heter Alt de Tafarmats. Ser mest ut som en haikjeft! Her er et perfekt for en lunsjrast, spennende utsikt og uendelig mange fjell å se på. Sitter der opp og kan bare konstatere at jeg får en travel vår med å rekke alle stedene jeg har lyst til å se.

Herfra går stien videre i lett terreng bort fordi en gård med navn La Carrasca. Rett etter huset går stein bratt opp ei kneik til venstre og videre bortover fjellsiden. Snart kommer vi til Coll de Liam hvor stien deler seg mot toppen av Mont Ponoig og også ned mot Coll de Povet/La Mesa. Herfra går det lett nedover til vi er tilbake med Casa de Dios og snart også nede ved bilen.

Turen er ca 13 km og det er totalt drøyt 600 høydemeter. Naturer her er virkelig frodig, vill og vakker og en tur jeg kan anbefale alle. Ikke spesielt tung så denne passer for de aller fleste. Og selvfølgelig, i hyggelig selskap blir det jo en enda bedre tur. Ut på tur og nyt de vakre blomstene i fjellet i vår!

Denne artikkelen er tidligere publisert i magasinet Aktuelt Spania i 2012.