Rekruttering og ansettelse av gode medarbeidere i Spania

Som de fleste arbeidsgivere raskt lærer, er det en stor forskjell mellom en arbeidstaker som er riktig tilpasset jobben sin og deres organisasjon, og en som ikke er det. Men hvordan finner du de rette menneskene til de riktige jobbene?

Nøkkelen til å lykkes med rekruttering og ansettelse av gode medarbeidere i Spania, er å følge en velprøvd rekrutteringsprosess for stillingene du trenger å fylle. Motstå fristelsen ved å utelate viktige steg, fordi en snarvei i prosessen kan gå hardt ut over resultatene dine. Her er hva du må gjøre:

#1 Nøyaktig stillingsbeskrivelse

Ditt første skritt er å sørge for at du har en effektiv jobbbeskrivelse for hver stilling i bedriften din. Dine jobbeskrivelser bør gjenspeile nøye tanken om hvilke roller den enkelte vil fylle, ferdighetssettene de trenger, personlighetskarakteristikker som er viktige for å fullføre sine oppgaver, og relevant erfaring som vil skille en søker fra en annen. Dette kan høres ganske grunnleggende ut, men du vil bli overrasket over hvor mange små bedrifter som ikke klarer å utvikle eller opprettholde oppdaterte stillingsbeskrivelser.

#2 Publiser stillingsannonsen i relevante medier

Legg inn annonsen i de mediumene som mest sannsynlig vil nå dine potensielle jobbkandidater. Selvfølgelig har Internett blitt det ledende stedet for å legge ut stillingsannonser, men ikke glem målrettede bransjepublikasjoner og lokale aviser.

#3 Finn de beste kandidatene

Se gjennom CVene du mottar, og identifiser dine beste kandidater. Når du har lagt ut stillingsannonsen din, begynner du å motta CVer … noen ganger mange flere enn du forventet. Å vite hva du leter etter når det gjelder erfaring, utdanning og ferdigheter, vil hjelpe deg med å luke gjennom disse CVene raskt, og identifisere potensielle kandidater.

Har du problemer med å finne de rette personene for din bedrift, lite erfaring med ansettelse, eller at personene du søker må ha helt spesielle egenskaper, kan det være fornuftig med profesjonell hjelp. Det finnes flere bedrifter som spesialiserer seg på rekruttering av arbeidskraft. En av disse er IFO – Institutt for Organisasjonsutvikling, som har i mer enn 50 år har arbeidet med leder- og organisasjonsutvikling herunder rekruttering og forretningsutvikling.

#4 Planlegg og gjennomfør kandidatintervjuer

Når du har valgt dine kandidater, planlegger du og gjennomfører intervjuene. Bruk et konsekvent sett med 10 eller 12 spørsmål for å opprettholde et strukturert intervju, og dette gir et godt grunnlag for å sammenligne søkere. Informasjonen du samler inn i intervjuprosessen, gir deg viktig innsikt i hva du trenger gjøre for at den nye medarbeideren skal passe inn i teamet ditt, og eventuelle veiledningssbehov.

Leave a Reply

Your email address will not be published.