På tur gjennom Edens hage

Stedet dagens tur går til er i mange turbøker omtalt som ”Edens hage”. Og etter å ha vært der i slutten av mars er jeg enig i den beskrivelsen. Nå i april er det sikkert minst like fint med enda flere planter som blomstrer. Dette er en lun slette blant fantastiske fjell, med gamle ruiner og flotte steinterrasser. Dette stedet er virkelig verdt en tur.

Tekst: BRITA GABRIELSEN

Jeg gikk turen til Edens hage i følge med ei venninne fra Norge. Alle besøkende fra Norge må være med på tur, for jeg liker å vise frem denne delen av Spania. Vise at det ikke bare er i Norge vi har fantastiske fjell å gå i. Selv setter jeg stor pris på turer i norske fjell, men det er ekstra stas å kunne gå fjelltur i shorts nesten hele året. Fjellturer med store variasjoner og bare korte avstander å kjøre.

Leiebil Spania – Garantert billigst

Kjør forbi Tarbena og i første kryss etter tar du til venstre mot Castell de Castells. Rett ved skiltet for 6 km er det plass til å parkere på venstre side av veien. Gå tilbake langs veien nesten 500 meter og ta kjerreveien inn til høyre. Hold til venstre, og etter en snau kilometer går veien i skarp slynge ned mot venstre og opp på andre siden av en liten dal. Bare følg veien stort sett rett frem og når du har gått snaut 3 km butter vi i en litt større vei som kommer fra hovedveien og går ned mot dalen. Helt til nå har vi mer eller mindre gått parallelt med veien vi akkurat kjørte på.

Følg nå veien ned til høyre og du er snart ned i Edens hage. Nydelig sted for en rast i husveggen på en ruin at ei lita hytte. Her er det masse blomster, frukttrær, oliventrær, lunt og fredelig. Jeg har vært her flere ganger på sykkel i løpet av høsten og vinteren og selv uten alle blomstene som er der nå er det virkelig en idyllisk plass. Ønsker du en kort tur snur du her og følger samme vei tilbake til bilen, men turen videre byr også på flotte naturopplevelser og er ikke spesielt tung å gå.

Fortsett veien videre over flata og opp på andre siden. Utsikten over steile fjellvegger er flott her, og oppe på toppen foran oss ser vi så vidt Bollulaborgen. Etter snaue 6 km fra starten er vi oppe toppen av et skar og vi møter på en vei som kommer opp fra Bolulla. Flott utsikt mot Altea og kysten herfra. Her oppe går det en liten sti skarpt til høyre, over ei lita slette først og videre bortover i fjellsida. Nesten 180 grader tilbake der vi kom fra.

Snart ser vi ned mot Edens Hage igjen og vi går slakt oppover i fjellsida. Langs stien er det masse blomstrende rosmarin, fantastisk lukt og noe av den fant veien ned i sekken. Nydelig krydderurt til middagsmaten. Snart er vi helt oppe og her er det nesten som å være på fjellet i Norge, slake vidder med busker og lyng. Vi hadde en ny trivelig rast i sola ved en gårdsruin her oppe.

Stien fortsetter videre innover og ned mot en dal og mandelåkrer. Vi fikk med oss de siste blomstene og dette er virkelig noe som gjør fjellturene til noe ekstra. I år har de blomstret i over to måneder, de første kom i skogen her jeg bor 20.januar og nå 25.mars er det fortsatt blomster her i høyden. Og må nok innrømme at det har blitt adskillige bilder av disse, bra det ikke er gammeldagse filmruller lenger!

Etter den første mandelåkeren kommer vi inn på en vei og denne følges mest mulig rett frem. Etter en stund svinger den 90 grader mot venstre, ta til høyre rett etter og forsett rett frem. Snart svinger veien oppover, hold til høyre og etter hvert kommer du langs store jordbruksområder som ser nokså øde og karrige ut. Vel nede på hovedveien er det en mindre spennende etappe tilbake til bilen, sving til høyre og følg veien ca en km.

Og etter turen anbefales det en paella til lunsj på en av Pinet-restaurantene i Tarbena. Det er med på å gjøre turen fullkommen. Velbekomme!