Nøtter for helsen

Spis mer nøtter. Vi har god tilgang på gode nøtter her i Spania. Spis dem og nyt dem og lær litt om hvilke nøtter du bør spise mest av. De er så helsebringende at du med fordel kan knaske nøtter året rundt. Mandelen skårer høyest, mens kokosnøtten kommer dårligst ut på sunnhetsbarometeret.

Nøtter er et måltid i seg selv. De inneholder mer protein enn kjøtt og gir masse fiber og langsomme karbohydrater i tillegg til mye antioksidanter og et stort spekter av mikronæringsstoffer. Nøtter er en kilde for viktige sporstoffer som magnesium, som er viktig for benbygningen og forebygger blant annet diabetes og migrene. 40 gram nøtter om dagen kan redusere risikoen for hjertesykdom. I tillegg til at nøttefettet er sunt for hjertet, beskytter det også mot kreft, styrker immunforsvaret og øker konsen-trasjonen.

Kjøp ulike slag nøtter og bland dem. Oppbevar dem i tett boks i kjøleskap. Ta en neve av gangen gjerne som ett m e l lommålt i d med litt frukt. Du kan oppbevare nøttene hele, eller du kan grovhakke dem i hurtigmikser. Bruk litt av nøtteblandingen i alle dagens måltider. Som en håndfull i salaten, i yoghurten, frokostblandingen, i gryteretter. Erstatt gjerne halv-parten av melet i kaker med finmalte mandler, hasselnøtter og soyamel.

Valnøtter – slanke- og hjertevennlig. Best for hjertet. Valnøtter er hjertemedisin med masse umettet fett og omega 3-fettsyrer som det ellers er mest av i fet fisk. Proteinene metter godt og omega 3-fettet feter mindre enn annet. Dessverre en del kalorier, og lite fiber. Valnøtter kan dateres tilbake til 7000 år før kr.

Mandler med skall – Beste allround nøtt! Skal du velge en favoritt nøtt er mandelen et godt alternativ. Den gir mye av alt: protein, fiber, B-vitaminer, magnesium, sink, fosfor, jern, sunt fett, relativt lite kalorier og masse E-vitamin.

Hasselnøtter – Bra mot forkjølelse. Hasselnøtter er en god allroundnøtt, akkurat som mandler. De inneholder masse E-vitamin, som styrker immunforsvaret og har en supersunn fettfordeling og masse fiber. Utbredt 6-7000 år før vår tidsregning.

Cashewnøtter – inneholder mer karbohydrat og mindre fett enn andre nøtter. 60 % av fettet er umettet og 90% av dette er enumettet. God kilde til jern, sink, magnesium, fosfor, kobber og magnan.

Pistasienøtter – Bra for nervene. Glimrende snacks. De er en god kilde til kalium og er viktige for nervesystemet og musklene. Det er ikke så mye protein og fiber i dem, så de metter ikke så godt. Pistasienøtter er stenfrukter og i familie med Cashew-nøtter og mango.

Pekannøtter – Deilig sinkkilde. Pekannøtter er en super kilde til sink, som ellers finnes i animalske produkter. De inneholder ganske mye kalorier, og lite fiber og protein. Sink er en viktig brikke i stoffskiftet, og styrker DNA og immunforsvar.

Paranøtter – rene mineralbomber, best mot kreft. Svært rik på det kreftbekjempende stoffet selen. To paranøtter daglig dekker kroppens behov.

Peanøtter – Beste slankenøtt! De fleste forbinder peanøtter som veldig fete, men de metter faktisk så godt og har så sunt og relativt lite fett at de med fordel kan inngå i et variert slankekosthold. De er rike på protein og folat. Folat er et b-vitamin som mange har for lite av. Det er for eksempel med på å sikre vekst hos fosteret, forebygge blodmangel og er helt essensielt for at cellene kan dele seg.

Pinjekjerner – Bra for magen. Pinjekjerner er den sunne toppskåreren når det gjelder kostfiber som er bra for magen, metter godt, får ned kolesterolet og beskytter mot mage- tarmkreft. Samtidig inneholder de riktig mye mineraler og mettende protein.

Kokosnøtt – hold deg unna…! Den er morsom, særlig for barna som kan drikke melken, knuse den og spise nøttekjøttet. Til tross for lavt kaloriinnhold og mye fiber inneholder den få andre sunne stoffer, og for mye av det usunne mettede fettet som kan gi hjerte- karsykdom.


Kilde for videre lesing om nøtter
lisevonkrogh.wordpress.com – Undervurderte nøtter – enda sunnere enn du tror





Bruk sjemaet under for å sammenligne priser fra leiebilselskapene i Spania. Garantert beste pris!
Takk for at du deler