Mercadona omtalt i Wall Street Journal

Den spanske matvarekjeden Mercadona prydet nylig forsiden av magasinet Wall Street Journal. Her blir butikkjeden fremstilt som en suksess grunnet sin drift etter tysk modell som skaper større produktivitet og fleksible arbeidsforhold for sine ansatte.

Tekst: Bente Puig

Kjeden har også bonusordninger, en kombinasjon som er sjelden i Spania i dag. I artikkelen heter det at den valensianske kjeden ansatte 6 500 personer i fjor, mer enn noe annet selskap i Spania. Omsetningen økte også med 8%, og fortsetter å stige mens resten av bransjen har hatt kontinuerlig nedgang de siste to årene.

– Vi måtte finne en annen modell enn våre konkurrenter, sier presidenten i Mercadone Juan Roig og avslører at den amerikanske kjeden Wall-Mart har vært foregangsmodell. 90% av de ansatte ved Mercadona er på fast kontrakt, hvorav 60% jobber deltid. Mercadona har også et høyere lønnsnivå enn sine konkurrenter, og de har aldri gjennomført store masseoppsigelser. De aller fleste som er ansatt ved Mercadona mottar bonus tilsvarende opptil to måneders lønn.

Til gjengjeld krever kjeden dedikasjon fra den ansatte, som av og til må trå til på andre arbeidsområder i tilknytning til kjeden. De ansatte ved Mercadona er opplært til å yte service og ivareta kundens behov. Hvis en kunde blir stående foran en hylle å lure, skal den ansatte i løpet av syv sekunder yte hjelp til kunden. Mercadona har 21% av markedet i Spania, mot 15% som de hadde i 2008. Nå forbereder kjeden ekspansjon utover grensene, i første omgang i Italia.

Bruk sjemaet under for å sammenligne priser fra leiebilselskapene i Spania. Garantert beste pris!
Takk for at du deler