Med bil i EUROPA – fra Norge til Spania

Biltur til Europa fra Norge til Spania. Feriens høydepunkt eller kaotisk skandale? Europaturen er avhengig av flere elementer for å bli et vellykket prosjekt.

TEKST OG FOTO: KJARTAN SOLVANG-NIELSEN

Mange ser på det som et mareritt, andre nyter hvert sekund mens de fleste innfinner seg med at stemningen svinger og samler møysommelig opp hvert sekund av de gode opplevelsene. Barna hyler, far konsentrerer seg om ukjente og høye hastigheter, mens mor gjør sitt beste for å dempe gemyttene. Vi snakker om bilferie, gjennom klimasone etter klimasone, enten hjem til et kjøligere nord, eller sørover til sol og varme.

Hundrevis av norske kjøretøy krysser kontinentet daglig med høysesong i skoleferien, men kan det da virkelig være så grusomt? Bildramatikk på godt og vondt Personlig elsker vår familie bilferie, og vi passer godt inn i kategori tre hvor stemningen svinger i takt med kroppens behov, for å tisse, eller spise og kanskje også bevege seg. Mang en gang kan man brøle ut et ”aldri mer” for i neste øyeblikk å føle at dette er livet, hele familien samlet, trivelig tett og uten mulighet til å stikke av.

Temaene forandrer seg, fra den daglige sytingen og klagingen fra store og små, livets trivialiteter og oppdragelse til mer kjærlige ord.
– Er vi ikke snart fremme? Minsten sitter trangt mellom eldre søsken som er skilt i fredens navn, av akkurat den beklemte minsten. – Nei ikke ennå, svarer vi og setter inn neste cd med lydbok eller skifter filmen på dvd spilleren.

Atter senker freden seg og vi ser med lettelse at tidens fremskritt også har gitt sitt bidrag til at ferieturen blir en opplevelse. Papirlapper med hjemmelagd bilskilt-bingo er definitivt forbi. Telling av vindmøller eller blå og gule biler er også ofret på utviklingens alter. Disse halvannen time lange Disney-filmene er helt ok, bare man passer på å få inn litt hygge, geografi og historie i pausene mellom filmene. Samtalen og samvaeret er og blir selve essensen for 2-3 dagers biltur gjennom Europa.

Grundige forberedelser
Når dette er sagt er det planlegging, planlegging og atter planlegging som er nøkkelen til suksess for den bilende familie. Prismessig er det lite å spare sammenlignet med fly, men stressnivået på selve reisen kan være på et mye mer behagelig nivå enn å fyke opp midt om natten for å nå flyplasser med masse venting og utålmodige medpassasjerer. I bilen er det bare de voksne det går utover når temperaturen stiger, på offentlig kommunikasjon kan det ofte være urimelig mange hensyn å ta for barna.

Det er selvfølgelig turen mellom Spania og Norge vi skal ta for oss, og vi beskriver i denne artikkelen tre forskjellige alternativer, den vestlige-, den raske- og den østlige varianten. Man kan gjøre reisen til en opplevelsestur, og da er det ytterkantene i øst eller vest, man bør velge. Vil du fort frem haster du gjennom Tyskland på 4-5 familiefilmer og sakker ned tempoet etter hvert som musklene stivner og lufttemperaturen stiger. Jeg velger å beskrive alle tre rutene fra nord mot sør, men alle kan med fordel gjøres i akkurat motsatt retning. Det beste kan være å ta den ene ned og en annen opp igjen (eller motsatt for oss Spaniaboere).

Fra nord har man flere muligheter med ColorLine, DFDS, Stena Line eller landfast. For å få bredde i de forskjellige alternativene, vil jeg beskrive tre muligheter ut fra landet, men du kan selvfølgelig velge fritt i Tyskland hvilken vei du skal fortsette.

Rute nummer 1: Treskoturen, den vestlige ruta.
Siden det er den vestlige ruta starter reisen i Kristiansand denne gangen, og i år er det ekstra moro å reise til Danmark. Det går nemlig fort og det i et skip som unngår de bølgene hurtigbåtene har vært beryktet for. Superspeed er den nye båten til ColorLine, og den tar bare 3 timer og 15 minutter fra Oslo. En rask start på ferien og vips er vi i Hirtshalls. Da er det bare å sette nesa sørover gjennom broderlandet i syd, følg skiltene mot Ålborg, senere Århus, Vejle og Flensburg. I området syd i Danmark kan det vaere en god idé å finne en kro, kanskje ta noen timer i Legoland (Billund innenfor Vejle) og sove på Legoland hotellet. Over grensen til Tyskland er det også noen hyggelige alternativer, men personlig har vi alltid likt best å ta første natten i Syd Danmark.

Dagen etter fortsetter treskoturen gjennom Tyskland via Hamburg. Velger vi A1 mot Bremen og fortsetter mot Osnabrück, hvis du ønsker å ta den helt vestlige turen, gjennom Nederland og Belgia, dreier du av på A30 her. Vi fortsetter mot syd og fyker nedover på A1 forbi Køln, og ender denne andre natten i Luxemburg.



Dagen etter fortsetter reisen til Paris, hvor vi har bestilt motell, Formula1 i to netter for å oppleve storbyen. Her tar vi metro inn til sentrum og vandrer nesten 13 kilometer til fots og kikker på Eiffel tårnet og mange attraksjoner i storbyen. Siste dagen tar vi i et jafs, vi kjører motorveien sydover mot Orleans, kun for å oppleve verdens høyeste bro, le Viaduc de Millau, over Millau dalen nordvest for Montpellier på A75. Den er 2460m lang, hele 343m høy og 32 meter bred. Du kommer da ut på A9 ved Beziers, like nord for den spanske grense, og herfra er det 6 timer.

Total distanse ca. 3010 km.
Ferge bestiller du på www.colorline.no
Vil du til legoland? www.legoland.dk
Kroer i Danmark finner du her http://www.krohotel.dk/
Og overnatning i nord Tyskland www.flensburg-tourismus.de
Luxembourg har en grei turistside http://www.lcto.lu/
For billig motell i Paris (Do på gangen) www.hotelformule1.com
For Eurodisney www.eurodisney.com
For broen www.leviaducdemillau.com



Rute nummer 2: Hurtigruta.
Den absolutt raskeste veien kaller vi hurtigruta. Den starter midt på dagen på kaia i Oslo hvor et av Colorlines flaggskip Color Fantasy og Color Magic venter på å frakte oss til Kiel. Båtene er fantastiske, med shopping avenyer, restauranter og spaopplevelser.

Lugarene er romslige og behagelige, og reisen får en eksklusiv start. Tidlig neste morgen kjører vi land i Kiel, og ferien begynner på nærmeste bensinstasjon. Følg skiltene mot Hamburg og vips er det fri fart og lett kjøring sydover. Pass på å unngå å komme inn i Hamburg, her er det konstant veiarbeid og kø. De blir nok aldri ferdige, så vi følger skiltene mot Hanover og fyker videre langs A1 mot syd.

Etterhvert passerer vi Kassel, like etter deler motorveien seg og vi kjører mot Frankfurt og senere Mannheim. Foran oss dukker Rihndalen opp og vi er på motorvei A5. Helt nede ved grensen mot Sveits, tar vi inn i Frankrike ved Menton og trekker etterhvert billett for den første, franske motorveistubben på A36. I Dole har vi bestillt et ”Premiere Classe” motell til 39€, vi stapper kredittkortet vi brukte ved bestillingen inn i en automat ved inngangen, får kode til døren og det enkle rommet ser faktisk tiltalende ut etter en lang dag i bil. 12 -13 timer etter avgang Kiel legger vi oss fornøyd ned på det lille vaerelse med eget bad, en liten tv og tre senger på rommet.
Neste dag starter vi uten frokost på hotellet. Av erfaring vet vi at frokost på disse automat-hotellene er dyr og kjedelig, så det blir nærmeste bensinstasjon i stedet. Veien dreier ved Dole, og vi tar A39 som går raskt mot syd og Lyon. Her gjør vi det samme som i Hamburg. Vi velger å kjøre rundt byen på en vestlig motorvei og syd for byen kommer vi igjen inn på motorveien A7 som bringer oss mot Middelhavet. Ved Orange dreier vi mot sydøst, passerer Nimes og tar det første Middelhavsbad utenfor Menton i området Camarque.

Etter et par timers sol, mat og bad fortsetter vi ut på motorveien og passerer den spanske grensen en drøy time senere, og herfra tar det ca. 6 timer. Turen tok to dager i bil med til sammen ca. 24-26 timers effektiv kjøring.

Total distanse ca 2420 km.
Ferge bestiller du på www.colorline.no
Motell bestiller du på www.premiereclasse.fr
Motorveiene i Tyskland kan være verdt en sjekk www.autobahn-online.de
Motorveier i Frankrike kan du sjekke her www.autoroutes.fr
og de spanske AutoPistas http://www.aseta.es

Rute nummer 3: KulTuren.
Den østlige ruta bringer oss gjennom flere spennende land og tar lengre tid. Vi kommer innom mange land og de kulturelle opplevelsene står i kø. Fra Oslo velger vi E6 sydover hele veien til Trälleborg. Herfra, og fra Ystad lenger øst (E65 fra Malmø) går det flere fergealternativer til det gamle øst Europa, vi velger denne gangen ruten som går mellom Trälleborg og Saßnitz i det gamle øst Tyskland. Vi vil til Berlin for å se den berømte byen som i så mange år var delt av muren.

Veien går på E22, senere motorveien A20 og til slutt A11. Vi velger å bo utenfor byen og ta tog inn til sentrum. Vandrerhjem med familierom er en relativt grei løsning, men man må booke lang tid i forveien. Familierom er dessuten vanskelige å booke selv via nett, men send e-mail med forespørsel direkte til vandrerhjemmet du ønsker å bo på.

Fordelen med å bruke offentlig kommunikasjon i Berlin, er at du slipper å bekymre deg for grønne avgifter osv. Bilen står jo parkert utenfor byen. Etter to netter i Berlin, fortsetter den kulturelle reisen sydover til Praha, hvor vi har planlagt to nye netter. Vi kjører A13 til Dresden og tar A17 over grensen mot Praha hvor veien heter D8. Her velger vi campinghytte utenfor byen, og igjen blir det offentlig kommunikasjon som blir løsningen for å komme inn til byen.

Jeg foretrekker nesten konsekvent å la bilen stå utenfor sentrum og bruke offentlig kommunikasjon, i verste fall kjører jeg til nærmeste parkeringshus og tar buss eller T-bane derfra. Når solen står opp etter to netter i Praha, sitter vi allerede i bilen. Avstanden mellom Berlin og Praha var så kort at vi fikk mye ut av første dagen og nå er det Middelhavet som lokker. Sydover på motorvei D5 inn i Tyskland og full fart forbi München (A95) og videre inn i Østerrike ved Garmisch Partenkirchen, går dagen med i bil.



Vi tråkler oss på mindre veier til Insbrück, hvor motorveien igjen gir oss fart mot Italia. Her blir det igjen litt vanskelig med mindre veier, før vi finner motorveien igjen syd for Cortina d’Ampesso. Utover kvelden, etter små 1000 km. nærmer vi oss den tredje kulturelle stoppen, Venezia. Her er det camping og mobilhome utenfor byen, i badeområdet rundt Lido di Jesolo. Her skal vi være i 3 dager, oppleve både Middelhav og den berømte byen Venezia.

Herfra har man to alternativer, enten kjøre til kystbyen Genova og ta fergen over til Barcelona eller man kan ta turen om den franske riviera. Sistnevnte beregnes til to dager med en enkel overnatting på motell ved Avignon, den friske kunstnerbyen i Provence. Her er det liv og røre om kvelden og moro for hele familien. Dagen etter tar vi fatt på ferden mot syd og etter 3-4 timer er vi ved den spanske grensen.




Bruk sjemaet under for å sammenligne priser fra leiebilselskapene i Spania. Garantert beste pris!
Takk for at du deler