La Catedral del Senderismo – Den lange trappeturen

Eller på spansk heter den ”La Catedral del Senderismo” og i stisystemet til Comunidad Valencia har den nr PR-CV 147.

AV: BRITA GABRIELSEN

Vi som bor her har virkelig god tilgang på flotte og interessante turer. Nå er ikke jeg spesielt historieinteressert, men lar meg likevel fascinere av tidligere tiders bygge og anleggs-virkesomhet. Med alle terrassene som er bygd i terrenget i område her er det til å undres over hvor folksomt det egentlig har vært her en gang. Og denne turen går langs mange kilometer med trapper pent anlagt i terrenget i bratte skåninger, for en tålmodighet de hadde!

Trenger du leiebil? Garantert billigst

Den lange trappe-turen er en variert tur i kupert terreng, til sammen 865 høydemeter og nesten 15 km lang. Her er det ikke en topp som skal bestiges, men en rundløype opp og ned dalsidene på begge sider av Barranc de L’infern. Mye av stien går langs veier anlagt på trapper slik at det ble fremkommelig med esler. Og nettopp trappene er i tillegg til naturen det mest fascinerende med turen.

Hvor mange trinn det egentlig er har jeg ikke fasit på, men etter at mitt turfølge Oddrun hadde telt til 3.300 og vi bare var halvveis ga vi opp det prosjektet. Noen steder står det 5.000 og andre steder at det opprinnelig har vært 6.500. Mange er nå nedslitt og borte, men på lange strekninger er de inntakt og et fantastisk kulturminne fra tidligere tider.

Turen startes fra Fleix en snau time å kjøre fra Alfas. Kjør til Jalon, Alcalali og så nordover til Orba, videre vestover på CV 718 og tilslutt CV-721 til Fleix. Parker i landsbyen eller ved skolen som ligger akkurat når en har passert gjennom byen mot Benimaurell. Hele turen er merket med PR cv-147, først mot Juvees d’enmig og senere mot Benimaurell og til slutt mot Fleix. Følg veien litt videre og snart går en litt mindre vei svakt mot høyre. Snart kommer en ned til et gammelt vaskehus og rett etter dette starter stien bratt ned til høyre og vi er i den første trappen.

Stien går snart gjennom en tunnel og vi får utsikt ned mot elva og stien som går i hårnålsvinger opp igjen på andre siden. Det er mange idylliske steder underveis. Nå på vinteren var en ene flott foss, og det er også virkelig idyllisk nede i dalbunnen ved de to elvekryssingene. På toppen av den første lange oppstigningene møtte vi mandelåkrer i full blomst på et teppe av tusenfryd, en perfekt plass for litt kaffe og niste.

Her følger vi en vei et kort stykke og svinger så til venstre. Videre på sti rett til venstre for et stort hus, stien går videre langs mandelåkrer før vi går bratt ned mot elva igjen. Her var det mye vann i elva og vi vasset over med vann nesten til knærne, men her går man sikkert tørrskodd over i store deler av året. Følg med på merkene her, stien går på skrå oppover elva før stien igjen stiger bratt opp.

I alle opp og nedstigninger er det anlagt trappetrinn som gjør det enkelt å gå og stien er lett å følge. Til sammen er et tre oppstigninger på turen og runden er forholdsvis tung å gå, men er likevel gjennomførbar for de aller fleste. Etter siste oppstigning er vi straks inne i Benimaurell. Passer gjennom byen og vi finner veien tilbake til bilen som en liten vei bratt ned til venstre. Her ligger et nytt godt vedlikehold vaskehus. Dette er samme veien som vi startet på og det er nå bare på følge denne tilbake til bilen.

For å bare oppleve trappene uten å måtte gå langt, er det fint å bare ta starten av turen ned til elva og returnere samme vei tilbake. Denne turen var absolutt et nytt høydepunkt blant turopplevelser!

Denne artikkelen er tidligere publisert i magasinet Aktuelt Spania i 2012.

Bruk sjemaet under for å sammenligne priser fra leiebilselskapene i Spania. Garantert beste pris!