Forbrukerrådet – Sjekkliste for leiebil i Spania

Forbrukerrådets sjekkliste for leiebil. Hver tiende nordmann som leier bil, gransker ikke bilen ved henting eller levering, viser en undersøkelse Forbrukerrådet har gjort. I den forbindelse har Forbrukerrådet utarbeidet en sjekkliste for leiebil, sjekklisten vil hjelpe deg å unngå eventuelle problemer med ditt leieforhold i Spania. Dette er et stort problem hvert eneste år, da en av de tre største bransjene som opplever flest klager i forbindelse med ferie er bilutleie bransjen.

En annen ting som er overraskende er at bare seks av ti setter seg inn i forsikring og andre vilkår når de skal leie en bil. – Dette er skuffende, for det er disse tingene vi får flest spørsmål om når det gjelder leiebil, og det er dette det blir konflikter av. Folk ringer oss, fordi de har fått en høy regning for skader på bilen, eller har blitt presset til å kjøpe unødvendige forsikringer, opplyser kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos.

Martin Skaug Halsos ForbrukerrådetI fjor gjorde Forbrukerrådet en undersøkelse som viste at de tre siste årene har rundt 50 000 nordmenn opplevd å bli avkrevd penger fra utleier uten å være enig i årsaken. Svært mange av spørsmålene Forbrukerrådet får om bilutleie, handler om at forbrukere får krav om skader de ikke kjenner til, kan kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos ved Forbrukerrådet fortelle.


Sjekkliste for leiebil i Spania

1. Sett deg inn i avtalevilkårene

I vilkårene står det gjerne at du kan levere bilen en annen plass enn der du hentet den, men at du må betale en avgift. Tilsvarende står det gjerne også at du må betale ekstra hvis bilen ikke leveres med full tank. Les leieavtalen nøye. Det kan spare deg for ekstra gebyr. Planlegger du å krysse en landegrense, må du også sjekke at avtalen ikke legger begrensninger på det,

2. Betal leiebilen med kredittkort

Bruker du kredittkort når du leier bil, kjøper du ekstra sikkerhet. Loven gir deg rett til å klage til kredittyter, om leiebilselskapet ikke gir deg det som er avtalt. Du kan klage på at de trekker deg ekstra for skader du ikke kjenner til. Du må først forsøke å løse saken, men når du ikke frem, så kan du gå til banken. Blir klagen avvist av banken, kan du klage til Finansklagenemnda. Du kan også klage til Forbrukerrådet om bilen er leid i Norge, eller til Forbruker Europa om du har kjøpt tjenesten i et EU eller EØS-land.

3. Ikke kjøp forsikringer du ikke trenger

Sjekk hva du har før du bestiller. Mange blir tilbudt tilleggsforsikringer når de skal hente bilen. De koster ofte mer enn selve leien. Det unngår du ved å sjekke dine egne forsikringer før du reiser. Reiseforsikringer dekker vanligvis tyveri i bilen, men ikke skader på selve bilen. Sjekk med forsikringsselskapet ditt om førerulykkesforsikringen dekker kjøring av leiebil i utlandet. Slik kan du spare penger,

4. Skaff bevis

For å unngå konflikt er det viktig å undersøke bilen sammen med utleier før du leier og når du leverer bilen tilbake. Få med alle skader i kontrakten, selv den minste ripe, eller forlang en annen bil. Ta gjerne bilder og video som dokumentasjon. Sjekk om km-standen er med i kontrakten ved overlevering. Ta bilde av den når du leverer bilen. Da slipper du uenighet om hvor langt du har kjørt.

5. Sett deg inn hva du skal gjøre hvis det skjer et uhell

Utleier har gjerne egne rutiner og faste verksteder.

6. Kontakt Forbrukerrådet eller Forbruker Europa

Ta kontakt med Forbrukerrådet på telefon 23 400 500 eller Forbruker Europa på telefon (+47) 23 400 508 om du ikke finner en løsning på klage med leiebilselskapet.

Slik går du frem for å klage på leiebil?

1. Klag først til bilutleieselskapet som står på bookingbekreftelsen eller kontrakten som du får utlevert når du henter leiebilen. Det lønner seg å klage skriftlig. Da reduserer du faren for misforståelser, og du kan bevise at du klaget tidsnok. Her finner du Forbrukerrådets mal for klage på leiebil

2. Klage til Forbrukerrådet. Hvis du ikke kommer til enighet med utleieren, kan du klage inn saken for Forbrukerrådet. Hvis du ønsker å klage på bil leid i utlandet, kan du klage til Forbruker Europa.

Forbruker Europa
Forbruker Europa tilbyr gratis hjelp og veiledning til forbrukere om kjøp i EU, Island og Norge. Forbruker Europa er det norske kontoret i det europeiske nettverket av forbrukerkontorer (The European Consumer Centre Network). Nettverket er et tiltak i regi av EU-kommisjonen, og Forbrukerrådet er Forbruker Europas vertsorganisasjon. Forbruker Europa gir informasjon og veiledning til norske forbrukere om rettigheter og plikter ved handel over landegrensene.

Forbruker Europa har meklingskompetanse, og kan be et av deres søsterkontorer om å ta kontakt med den næringsdrivende, evt. henvise saken til relevant klagenemnd. Forbruker Europa veileder også forbrukere fra andre EU/EØS-land om klager vedrørende varer og tjenester som er bestilt fra Norge eller kjøpt under besøk i Norge, og kan henvise evt. klager til relevant klagenemnd i Norge eller ta kontakt med den næringsdrivende selv. Forbruker Europas tjenester er gratis.

Informasjonsvideo om hvordan Forbruker Europa kan hjelpe deg


Kontaktinformasjon
Postadresse: Forbruker Europa (ECC Norway) P.O.Box 463 Oslo, N-0105 Oslo
Besøksadresse: Skipperg. 8-10, N-0152 Oslo
E-post: post@forbrukereuropa.no
Telefon: (+47) 23 400 508 (Telefontid: mandag til torsdag 10.00 – 14.00)
Nettside: forbrukereuropa.no

Kilde: Forbrukerrådet og Forbruker Europa
Foto: Pressebilde kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos ved Forbrukerrådet www.Forbrukerrådet.no
Hovedbilde til artikkel. Privat foto.


Leiebil Spania – Gode råd og tips på veien
Bilutleie tips
Slik får du billigst og best leiebil
Tips om leiebil i Spania
Erfaringer ved leiebil i Spania
Hvordan få den beste avtalen på leiebil i Spania
Slik sparer du mye på leiebil i Spania
Billig leiebil i Spania
Billig leiebil i Spania utenom sesongen
Leiebil i Spania? Her er noen tips om leie av bil i Spania

Leave a Reply

Your email address will not be published.