Er det sunt med siesta?

Å sove midt på dagen er en fast rutine i de fleste spanske hjem. Men denne godt innarbeidede vanen kan være farlig har spanske eksperter funnet ut.

Tekst: Bente Puig

Å sove siesta er ment for å lade batteriene, og flere eksperter forsvarer de helsebringende effektene siestaen menes å gi. Etter å ha spist middag inntrer et fenomen som uten tvil har effekt på kroppens funksjoner. Store konsentrasjoner av blod strømmer til i mageregionen og gjør at andre kroppsfunksjoner får så lite blod at de går på lavgir. Dette gjør at man føler seg søvnig etter et stort matinntak, og siesta er i de fleste tilfeller eneste fornuftige løsning.

Trenger du leiebil? Garantert billigst

Under siestaen kan blodtrykket synke ned til samme nivå som under nattesøvnen. Ved oppvåkning kan man få en kraftig økning av blodtrykket. Denne økningen utgjør den største risikoen for cerebrale og cardiovaskulære problemer hos utsatte grupper som lider av for eksempel hjerte-karsykdommer og diabetes. Eldre mennesker er også en utsatt gruppe, og eksperter anbefaler disse gruppene å heller sørge for å få så mye nattesøvn som mulig, minimum 7 timer.

Hos friske mennesker derimot er det ingen grunn til bekymring. Å sove siesta gir ekstra energi og man føler seg opplagt og uthvilt etterpå. Så innarbeidet er vanen i Spania at det er rett og slett uhøflig å ringe noen mellom kl. 14 og 17, det tas som en selvfølge at vedkommende sover siesta.

Søvn er en viktig del av en sunn livsstil. I tillegg til sunn kost og mosjon, er søvn helt fundamentalt for å føle seg opplagt. Det påvirker ens produktivitet, hvordan man føler seg, ens relasjoner og livskvalitet. Når man sover begynner hjernen sitt arbeid ned å lagre dagens inntrykk og lærdom, samt å lade batteriene for morgendagen. I gjennomsnitt tilbringer man 8 timer i sengen hver dag. Dette blir 56 timer i uken, 2.912 timer i året og 232.960 timer i løpet av livet. Det vil med andre ord si at vi bruker en tredjedel av vårt liv til å sove. Stress er den viktigste årsaken til søvnmangel. Andre faktorer kan også ha innflytelse på søvnen; støynivå, lys, temperatur og selvfølgelig kvaliteten på seng og sengetøy.

Hvordan søvnmangel påvirker den generelle helse:
Det er bevist at et søvntap på kun 2 timer om natten har negativ effekt på prestasjonsevnen:
Nedsatt vurderingsevne
Nedsatt evne til avgjørelser
Nedsatt hukommelse
Nedsatt reaksjonsevne
Nedsatt konsentrasjonsevne
Dårlig humør og irritabilitet

Visste du at:
-Grunnstøtingen til Exxon Valdez skjedde delvis grunnet søvnmangel hos tredjestyrmann på fartøyet
-Den mest sannsynlige årsaken til flystyrten til American Air ways flight 808 på Naval Air Station i Guantanamo Bay på Cuba den 18. August 1993, var kapteinens og crewets dårlige vurderingsevne og manøvreringsevne grunnet søvnmangel.
-The NASA Aviation Safety Reporting System er et konfidensielt selvrapporteringssystem for piloter og flypersonell for å rapportere om hendelser og vanskeligheter i luften. 21% av alle hendelser innrapportert har sammenheng med søvnmangel.




Bruk sjemaet under for å sammenligne priser fra leiebilselskapene i Spania. Garantert beste pris!
Takk for at du deler