Castillo de Confrides

Alle har vært i Guadalest og besøkt borgen der. Som en av Spanias mest besøkte attraksjoner er det ofte mye folk der, likevel er det en opplevelse og borgen er jo også godt bevart. Bare et ”steinkast” lengre vest ligger den mindre kjente Castillo de Confrides. Fra borgen i Guadalest ser en rett bort på den karakteristiske klippen hvor Castillo de Confrides er bygd, på skrå ned til høyre for Aitana.

AV: BRITA GABRIELSEN

Bli med i Facebook Gruppen: Vi som trives på Costa Blanca

Turen tilrettelagt for alle

Dette er en kort og enkel tur, alle kan være med og en trenger absolutt ikke være i noen spesiell fysisk form for å komme opp. Turen er spennende med de flotte restene av borgen på toppen og utsikten er som vanlig upåklagelig. Kjør forbi Guadalest i Spania og videre innover – etter ca 8,5 km fra rundkjøringa vest for Guadalest går det en liten vei skarpt opp mot venstre. Sving opp her og ta så første vei til høyre. Følge så denne oppover etter det som ser mest ut som ”hovedveien”. Fortsett denne til like etter toppen og det går nedover igjen.

Her går en liten vei opp til høyre og det er en smal kant på veien hvor det er mulig å parkere. Du ser nå borgen rett foran deg. Følg sideveien opp en bakke og videre over på grei sti rett mot borgen. En smal sti tar deg en bratt bakke opp på selve borgen. Turen tar bare ca halv time og det er kun ca. 160 høydemeter opp.

Vel oppe er det flott utsikt mot fjellene innover og ut mot havet. Det er kort vei over til borgen i Guadalest og det er lett å skjønne at dette er bygd slik for at de kunne sende signaler fra den ene borgen til den andre. Og sammen skapte det sikkert et godt forsvarsverk.

Utsikten på toppen er magisk

Plassen er ikke stor på toppen og det er bratte skrenter ned på et par av kantene. Lurt å ha et øye på de minste barna for det er langt ned. Likevel synes jeg det er flott at det finnes slike interessante turmål uten at det er tilrettelagt til det ødelagte av gjerder, skilt, merker, advarsler osv. Her er spennende rester av borgen med vindusåpninger og steinbuer selv om mye av den i dag er bare en ruin. Fint å sitte her å drømme seg bort til fjerne tider om hvordan det en gang har vært og selvfølgelig nyte den medbrakte kaffen. God tur!