Cabeza del Oro

Dette er en tur jeg gikk i høst i Spania, men sikkert like fin å ta på denne årstiden. Den er 12 kilometer lang og til sammen er det 800 høydemeter. Utsikten er som vanlig enorm og som en bonus kan du få med et grottebesøk.

Tekst: BRITA GABRIELSEN

Cabeza del Oro er det høye fjellet du ser når du kjører nordover fra Alicante. Det er en tur blant steile fjellvegger i et spennende landskap. Frodige blomsterenger oppover fjellsidene og utsikten fra toppen verdt strevet.

Fra Alfaz del Pi området kjører du 332 eller motorveien til El Campello og så innover i landet mot Busot. Videre er det skiltet mot Cuevas del Canelobre. Kjør helt frem og parker opp ved grotten. Et besøk der er en fin avslutning på turen. En liten kafe er det her også så det er lett å få noen forfriskende etter turen.

Gå veien tilbake ca 700 meter til en parkeringsplass. Kan også være greit å parkere her. Ikke ta grusveien som går opp bakken mot høyre, men følg den som går rett innover mot nord. I første kryss tar du opp til høyre og følger denne veien i underkant av fjellet innover.

Veien passerer forbi et lite hus/gård også litt nedover mot en skarp fjellvegg rett foran oss. Nå har du gått 2 km og i krysset her tar du veien opp til høyre. Nå begynner stigningen og først del er på vei. Når veien svinger mot venstre er det et lite merke i veikanten som viser stien du må svinge inn til høyre på.

Stien er smal, men tydelig å følge i slynger oppover den bratte fjellsiden. Sporadiske merker med gult og hvitt. Det er mange høydemeter opp, så ta deg tid til å beundre fjellveggene med flotte farger og huler for få en pust i bakken. Etter ca 4 km fra starten kommer vi ut på ei slette og ser ut mot havet. Her ligger det et gammelt gårdshus i ruin og du kommer forbi her også med nedturen. Stien ”vår” går skarpet inn til venstre. Herfra og til toppen følges altså samme sti både opp og ned. Her er det flott terreng, stien går delvis bratt oppover de siste 300 høydemetrene. Den smyger seg tett inntil fjellsiden og blir aldri kjedelig å gå.

Turen har et litt utfordrende punkt her oppe, noen få meter med klatring som kan føles litt luftig når du skal ned igjen. Ser litt vanskelig ut med en gang, men går helt greit å finne tak for hender og føtter.
Enda høyere opp er det lurt å følge med på hvor stein går. Stien går et lite hakk ned og her er det et hull i bakken før den svinger opp til høyre. Legg merke til stedet for her kan det være lett å miste stien på vei ned.
Nå er det bare de siste meterne igjen opp på fjellveggen. Utsikten blir storslått og det er bare å fortsette opp den siste bakken til toppen. Du er nå på 1134 meter over havet.

Turen ned går som sagt etter samme sti ned til sletta med ruinen på. Her kan du selvfølgelig følge samme vei helt ned igjen, men for å få en fin rundtur tar du nå stien som går på venstre side av huset og følger denne videre nedover. Går i vakkert fjellterreng, vid utsikt og er lett å gå. Dette er noe lengre enn turen opp, men er lettgått og delvis merket. Den går i en runde først i rettning mot havet før den går i slynger ned mot dalen og vi må gå litt nordover igjen for å komme tilbake til turstart. Turen avsluttes med en hard bakke opp til bilen som det kan være greit å være forberedt på.
En hard bakke til slutt går det ekstra godt med kald drikke i kafeen ved grotta.

Cuvas del Canelobre er en stor dryppsteinsgrotte hvor det hver time er omvisning. Her er det stalagmitter og stalakitter i alle størrelser og mange farger. Virkelig verdt et besøk