Blodtypedietten – Blodtype A Jorddyrkeren

Bonden eller jorddyrkeren krever vegetarisk diett for å holde seg slank og sunn. Dette er en arv han skal ha etter sine fastboende og mindre krigerske bondeforfedre. Kosten bør stort sett være vegetarisk, basert på soyaprotein (tofu), grønnsaker, frukt nøtter og bær. Kylling, kalkun og fisk kan evt. inngå i kosten, men ikke rødt kjøtt og kjøtt fra vilt. For denne blodtypen er kaffe og rødvin i begrensede mengder tilrådelig. Rolig mosjon, yoga og tai chi er velegnet for denne blodtypen. Adamo hevder blodtype A er særlig utsatt for hjertesykdommer, kreft og sukkersyke, og at en omlegging av kosten sterkt kan bidra til å unngå disse sykdommene.

Medisinsk:
Laks, makrell, øret, sardin, sik, torsk og sei. Soyamelk, soyaost, soyaolje, soyasaus og soyabønner. Linfrøolje, olivenolje (kan senke kolesterolet).
Gresskarfrø, peanøtter, peanøttsmør, linser, pintobønner, svarte bønner, bokhvete, havremel, rismel, bok-hvetenudler. Riskaker, alfalfa, brokkoli, grønnkål, hodesalat, hvitløk, kålrot, løk, neper, pepperrot, persille, purreløk, spinat. Ananas, aprikos, fiken, grapefrukt, kirsebær, plommer, sitroner, svisker, sviskesaft. Ginseng, grønn te, ingefær, kamille, nype, solhatt, kaffe og rødvin.

Trenger du leiebil? Garantert billigst

Nøytral:
Kalkun, kylling, abbor, gjedde, tunfisk. Egg, fetaost, geitemelk, hvit geitost, kefir, mozarellaost, yoghurt. Hasselnøtter, kastanjer, mandler, pecannøtter, pinjenøtter, sesamfrø, solsikkefrø, valmuefrø, valnøtter. Grønne bønner, grønne erter, hvite bønner, snittebønner, sukkererter, bygg, cornflakes, durumhvete, havregryn, havrekli, hirse, maizena, ris, riskrem, rugmel, Ideal flatbrød og knekkebrød av rugmel. Agurk, asparges, avokado, vårløk, bambusskudd, blomkål, fennikel, gressløk, gulrot, mais, rosenkål, rødbete, selleri, sjalottløk, sopp, squash, salatdressing. Blåbær, bringebær, rips, druer, epler, kiwi, fersken, jordbær, klementiner, pærer, rosiner, melon, solbær, stikkelsbær, sukker, gele, sjokolade og honning.

Unngå
And, svin, fårekjøtt, gås, hare, kanin, storfe, vilt og innmat. Blekksprut, ansjos, flyndre, blåskjell, kveite, hummer, kreps, reker, steinbit, sild, østers, ål. Melk og melkeprodukter fra ku. Maisolje, peanøttolje, sesamolje, cashewnøtter, paranøtter, hvete, poteter, potetmel, auberginer, hodekål, kinakål, paprika, tomater, appelsin, banan, honningmelon, kokosnøtt, mango, papaya, rabarbra, eddik, ketshup, majones, sylteagurk, brus, brennevin, cola, farris, lettbrus, vanlig te, øl og kunstig søtstoff.

Generelle kostholdsråd – Uavhengig av blodtype:
Fisk – spis fisk to til tre ganger i uken.
Egg – egg er næringsrikt og sunt.
Sukker – reduser sukkermengden. Sukker inneholder mye energi, og ikke noe næring. Mørk sjokolade – sunnere sjokolade som stilner søtsuget.
Nøtter – spis gjerne naturlige nøtter som mellommåltid.
Kjøtt – spis rent kjøtt, reduser på farseproduktene.
Drikke – vann er den aller beste tørstedrikken.
Hyppighet – spis når du er sulten, gjerne hver 3. – 4. time.
Mengde – spis deg passelig mett.

Viktigste suksesskriterie – gjør kostholdet til en livsstil. Ikke vandre fra diett til diett…

Denne artikkelen er tidligere publisert av magasinet Aktuelt Spania i 2011.




Bruk sjemaet under for å sammenligne priser fra leiebilselskapene i Spania. Garantert beste pris!
Takk for at du deler